Warszawa – her kan man ikke kjede seg!

Polens hovedstad Warszawa har i de siste årene utviklet seg fra en grå, skitten by til modern og pulserende europeisk metropolie. Byen tilbyr forskjellige attraksjoner: museer, historiske bygninger, parker, klubber, teatrer og mye mer. Det er umullig å beskrive alt som er verdt besøk i et innlegg, men jeg vil forsøke å fortelle litt om det jeg synes er spesielt i Warszawa.

BYDfcC4BTvP

Den mest kjente bygningen i Warszawa og samtidig byens symbol er Kultur- og Vitenskapspalasset (Palac Kultury i Nauki) som er også Polens høyste bygning (237 meter). Palasset har skapt mange kontroverser, motstandere mener at det minner om staliniske tid. Men likevel er pallaset byens landemerke. Fra terrassen på 30. etasje har man et flott utsikt over hele byen, det er altså en slags obligatorisk punkt for alle som besøker Warszawa.  

 

BX-VOuchcLL

En dag med mange flotte opplevelser kan du tilbringe på Copernicus-vitenskapssenteret. Dette museet ble skapt får å popularisere vitenskapelige discipliner som fysikk, kjemi, robotikk eller biologi, og bevise at vitenskap kan være forståelig og spennende. Interaktive utstillinger, hvor man selv kan gjennomføre eksperimenter, er tilpasset både til unge og eldre besøkere. Alle kan finne her noe for seg. Du kan velge for eksempel mellom  robotteater, discovery park, planetarium  eller good vibrations – utstilingen hvor man kan oppdage hvordan musikk oppstår. Besøk i dette moderne museet er en flott, unik opplevelse, også hvis du ikke er særlig interessert i vitenskap!

Om våren og sommeren, når sola skinner er en tur til Lazienki-parken en kjempegod ide. I denne enorme parken som ligger i bysenteret finnes det flere vakre historiske byggninger: palasser, pavilljonger og amfiteater. I sommersesongen kan man høre her på pianokonserter, nyte den finne naturen og glemme at man befinner seg i hovedstadensenteret.

BYx4rq0hrV3

 

Det er selvfølgelig bare et lite stykk av det man kan gjøre i Warszawa. Vi skal bestemt skrive om denne byen flere ganger.

 

Asia

 

Hei og velkommen! Jeg heter Ania og bor i Gdańsk, men jeg kommer fra Schlesien :) Jeg liker å besøke nye steder og prøve nye ting. Jeg vil vise dere kjente og ukjente steder i Polen. Men også gi masse gode reisetips til dere som vil besøke Polen! Jeg håper dere vil elske Polen :) Kontakt: [email protected]
Posts created 745

4 thoughts on “Warszawa – her kan man ikke kjede seg!

  1. Hej.
    Det ar inte norsk, men svensk for de flesta Normen dugger nog!!! En sida om Szczecin och regionen po svensk
    utflykt.szczecin,pl
    har ar alla Normen hjartligt valkomna ocksa!
    Jakob

  2. Jeg ankom Warsaw for 2 dager siden, og new orleans nattklubb er den desidert beste polen i Polen som jeg har besøkt!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top