Krakow – her forteller hver stein en historie

Krakow er populær blant utenlandske turister som ingen annen av polske byer. Takket være tallrike historiske severdigheter, koselige kafeer  og rikt kulturliv kan man oppleve her en egenartet atmosfære: blanding av historisk mystikk og moderne storbyliv.

BZyzJ2PnHnA

Tidligere polens hovedstad har blitt nummer 2. på The Guardians liste over verdens mest interessante steder (nummer 1. var Sydney). Og det har Krakow sikkert fortjent. Byen har flere navn, noen kaller den “slavisk Roma”, andre “liten Wien” eller sågar “polsk  Jerusalem”.

Alle turister som kommer til Krakow må nødvendigvis besøke Hovedtorget (Rynek Glowny på polsk) som er med på UNESCO sin liste over verdensarv-steder. Hovedtorget kommer fra 1257 og er med sine 40 000 kvadratmeter den største middelalder plassen i Europa. På torget finner du også den eldste shoppingsenter i Europa – Sukiennice. I denne bygningen handlet man importerte varer allerede på 1400-tallet. Jeg anbefaler å sette seg på en av mange sjarmerende kafeer og nyte pulserende liv og egenartet atmosfære på Hovedtorget.  Det er også verdt å besøke Mariakirken fra 1400-tallet med sin trealter som er den største gotiske trealteren.

BVr6EjVnoff

Til de mest kjente severdigheter i Krakow eller sågar i hele Polen hører Wawel slottet og katedralen. Kongeslottet har i fem hundre år vært kongelig residens og katedralen var kronings- og begravelsestedet for mange polske konger. Wawel har stor betyning for Polakker og er en riktig arkitektonisk perle.   

Bag42sgnicq

Krakow lokker turister også med sin pulserende kulturliv, mange kaller den festivalbyen. De mest kjente festivaler Jødisk kulturfestival (i juni), Jazzfestival Krakowskie Zaduszki Jazzowe (i november) eller Selector Festival (elektro- og dansemusikk festival i juni). Det skjer mye i Krakow, særlig om sommeren.

I Krakow møtes tradisjon og moderne storbyliv. Om kvelden kan du kose deg med vennene i en av de pubene som befinner seg i gotiske interiør eller gå på romantisk spassertur i gamlebyens gater. Byen har unik, sjarmerende atmosfære, hver stein her har en historie å fortelle! 

 

Noen bilder i innlegget er delt fra forskjellige Instagram-kontoer. Klikk på bilder for å se Instagram-profiler. 

Hei og velkommen! Jeg heter Ania og bor i Gdańsk, men jeg kommer fra Schlesien :) Jeg liker å besøke nye steder og prøve nye ting. Jeg vil vise dere kjente og ukjente steder i Polen. Men også gi masse gode reisetips til dere som vil besøke Polen! Jeg håper dere vil elske Polen :) Kontakt: [email protected]
Posts created 745

2 thoughts on “Krakow – her forteller hver stein en historie

  1. Hei! Jeg reiser til Krakow med datteren min neste helg å lurer på om du vet hvordan det er med matallergier i Polen, datteren min har cøliaki og melkeallergi. Vet du om menyer på de forskjellige resturanter har allergikart ? Vi gleder oss til å oppleve Krakow:)

  2. milla: Hei Milla, Jeg vet ikke om restauranter har allergikart men jeg tror at alle har noen retter som kan spises av allergikere. Jeg har hørt om restauranten Pod Baranem (?w Gertrudy gate) som tilbyr slike retter. Ha en god tid i Krakow!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top