Kaszuby – drømmeferie på landet

I dag skal jeg fortelle litt om regionen jeg kommer fra – Kaszuby. For meg er det en perfekt reisedestinasjon for alle som leter etter ro, kontakt med natur og gjestfrie, vennlige mennesker .  Kaszuby kalles ofte det polske Sveits, og denne betegnelsen avspeiler godt hvor vakker denne regionen er.  Kanskje landskapet er ikke så spektakulær som i Sveits, men likevel det er et perfekt sted for drømmeferie på landet, bare noen få kilometer fra Gdansk (her kan du finne opplysninger om flyforbindelser fra Norge til Gdansk).

 

BWWEDMVj8kn

En gammel sage sier at Guden har skapt Kaszuby til sist og han brukte det som forble ham av andre verdensdeler: innsjøer, bakker, skoger, daler og elver. Det er over 700 innsjøer i området! Derfor er kasjubisk landskap så mangfoldig og perfekt for forskjellige aktiviteter som sykling, svømming, seiling, vandring, brettseiling og mye mer. Kasjubisk kultur er også unik: folk som bor her har sitt eget språk som for polakker fra andre deler av landet er uforståelig. Kasjubene liker å synge og spille tradisjonelle musikkinstrumener.

 

 

Det er mange feriesteder i området, og jeg anbefaler særlig Chmielno (med en fantaskisk innsjø og tradisjonelt pottemakersverksted), Ostrzyce (et flott SPA hotell), og særlig Wdzydze Kiszewskie. Takket være sin vakker innsjø er Wdzydze et populært sted blant seilere og paddlere. Jeg anbefaler også å besøke friluftsmuseum med mange gamle trehus, gammeldags kirke og vindmølle.

BVp1iJDD8i2

En fantastisk rute for paddlere er 44 kilometer lang Kolko Radunskie (Radunskie Krets) som krysser 14 innsjøer.  Det er også verdt å ta en tur til Wiezyca som er høyeste bakken i denne delen av Europa (bare 329 m.o.h. men utsikten fra utsiktstårnet er herlig!).

BU40KTzBdhu

En god ide er også å reise til Szymbark , hvor man kan se noen utypiske severdigheter: et opp-ned-hus, det største klaveret i verden, det lengste brett i verden, snusmuseet og mye andre, interessante ting. Jeg anbefaler også å besøke koselige byene i området: Koscierzyna, Kartuzy og Bytow. Og hvis du besøker Kaszuby i Juni, kom nødvendig til jordbærfestivalen (kasjubiske jordbær smaker best i Europa!).
Jeg kunne skrive mye mer om det som du kan gjøre i Kaszuby, men jeg synes at det er best at du selv kommer og opplever, hvor fantastisk denne regionen faktisk er! 😉 

 

 

 

Asia

Bilder i innlegget er delt fra forskjellige Instagram-kontoer. Klikk på bilder for å se Instagram-profiler. 

Hei og velkommen! Jeg heter Ania og bor i Gdańsk, men jeg kommer fra Schlesien :) Jeg liker å besøke nye steder og prøve nye ting. Jeg vil vise dere kjente og ukjente steder i Polen. Men også gi masse gode reisetips til dere som vil besøke Polen! Jeg håper dere vil elske Polen :) Kontakt: [email protected]
Posts created 745

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top