Ferie i fjellene – Bieszczady

I dag skal jeg skrive om en region som er perfekt for en aktiv ferie i natur – Bieszczady. Disse fjellene ligger i det sør-østlige Polen og er for kjent for sin magisk, mystisk atmosfære, mangfoldig dyreliv (du kan møte der bjørner, ulver, gauper, ørner, visenter og flere andre ville dyr) og unik folketradisjon.
 

Banyv42B_RH

For å komme i Bieszczady er det best å ta fly til Rzeszow (flyselskapet ryanair tilbyr billige forbindelser fra Oslo Rygge til Rzeszow). Fra Rzeszow finnes det buss- og togforbindelser til de største byene i regionen som Lesko, Ustrzyki eller Sanok men jeg anbefaler å leie en bil på flyplassen. Det er mye fortere (reisen tar ca. 3 timer) og mer komfotabel enn å ta bussen som går bare noen få ganger per dagen.  

Bieszczady Nasjonalparken tilbyr 130 kilometer turstier og flere sykkelstier (du kan lese mer om sykkelferie i Polen HER). Bieszczady er også fantastisk for de som elsker ridning. Stutteriet i Wolosate tilbyr ridningturer med guide i vakreste steder i området. Hvis du liker å gå på tur, anbefaler jeg særlig turen til Bieszczadys høyeste fjell – Tarnica (1346 m.o.h.) eller til Polonina Carynska eller Polonina Wetlinska.

BaboawrhZh6

En fantastisk opplevelse er en tur med smalsporbanen fra Majdan til Przyslup – spesielt anbefales til familier med barn. Men også voksne vil nyte turen og det ville landskapet man kan beundre fra toget. 😉

Bieszczady er verdt besøk ikke bare på grunn av sin fantastisk natur. Byene og bygdene i området har veldig interessant historie og kultur. Du må besøke en av de vakre gresk-katolske trekirkene, f. eks. i Komańcza. I området bor det mange artister og håndverkere. Et egenartet souvenir fra Bieszczady vil være håndlagde smykker eller tradisjonelt maleri.

BZ_ese8BB_4

I Bieszczady-fjellene kan du finne ro, møte vennlige mennesker og bli kjent med lokal kultur som her er helt annerledes enn i andre deler av Polen. I området finnes det også noen gode Spa-hoteller. Det tar kanskje litt tid til å komme dit, men jeg garanterer – det lønner seg! 😉

Asia

Noen bilder i innlegget er delt fra forskjellige Instagram-kontoer. Klikk på bilder for å se Instagram-profiler. 

// // // //

Hei og velkommen! Jeg heter Ania og bor i Gdańsk, men jeg kommer fra Schlesien :) Jeg liker å besøke nye steder og prøve nye ting. Jeg vil vise dere kjente og ukjente steder i Polen. Men også gi masse gode reisetips til dere som vil besøke Polen! Jeg håper dere vil elske Polen :) Kontakt: [email protected]
Posts created 745

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top