Familieferie i Polen – Kotlina Klodzka

Bare 90 kilometer fra Wroclaw ligger en vakker region – Kotlina Klodzka – som egner seg perfekt for familieferie med barn. Den tilbyr ikke bare perfekte forhold til forksjellige friluftaktiviteter, men også interessante severdigheter.

Regionens hovedstad Klodzko har en god togforbindelse med Wroclaw, det går mange tog om dagen, og turen tar ca. 1,5 time. Byens største attraksjon er festningen fra 1500-tallet dens underjordiske labirynter gjemmer mange hemmeligheter. Har du alltid drømt om å bli skattejeger? Besøk Klodzko festningen 22. juni. Under Open Sommer Festival tilbyr festningen mange attraksjoner, bl.a. skattejakt og historiske oppvisninger. 😉

BaySw6xgC11

En fantastisk opplevelse vil være et besøk i Bjørns grotte (Jaskinia Niedzwiedzia på polsk ;)) i Kletno. Dette er en av Polens største grotter som er tilgjengelige for turister. Hele turiststien er forsikret og belyst. Her kan du møte forskjellige slag av en flaggermus. Grotten tiltrekker mange turister, så det er bedre å reservere biletter på forhånd.

BaIySVsHT69

Fra Kletno kan du ta en tur til regionens høyeste fjell – Snieznik (1425 m.o.h.). Fotturen tar ca. 2 timer, du kan også velge å sykle til topps. Fra Snieznik-toppen kan du vandre til Miedzygorze – en nydelig liten by som tidligere var en tysk kursted. Hvis du reiser med små barn, besøk Eventyrhagen (Ogrod Bajek). Det er en samling av forkjellige eventyrskikkelser og motiver. Hagen er litt gammeldags, men jeg synes at den likevel er en interessant attraksjon for barn (jeg husker at jeg likte meg veldig godt der, da jeg var liten :)). 

BIAlZvmhgeX

Trenger du avslapping? Det er mange kursteder i området, blant annet Ladek Zdroj eller Kudowa Zdroj. De tilbyr flotte Spa-hoteller med ganske rimelige priser (jeg har allerede skrevet om dette HER).

Asia

Noen bilder i innlegget er delt fra forskjellige Instagram-kontoer. Klikk på bilder for å se Instagram-profiler. 

// //

Hei og velkommen! Jeg heter Ania og bor i Gdańsk, men jeg kommer fra Schlesien :) Jeg liker å besøke nye steder og prøve nye ting. Jeg vil vise dere kjente og ukjente steder i Polen. Men også gi masse gode reisetips til dere som vil besøke Polen! Jeg håper dere vil elske Polen :) Kontakt: [email protected]
Posts created 745

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top