Språk i Polen

Hvis du reiser til Polen, er det godt å vite noe ting om språket her i landet, og å lære seg noen av de viktigste uttrykkene på polsk. Derfor bestemte jeg meg for å presentere kort språksituasjonen i Polen og lage en kort liste av polske uttrykkene som brukes i hverdagssituasjoner.

BaT1w7ynPuh

Som dere sannsynligvis vet, er offisiellt språk i Polen polsk. Når det gjelder engelskkunnskap blant befolkningen, er det langst dårligere enn i Norge. I Polen er det ikke selvsagt at alle forstår engelsk! Det gjelder særlig folk over 40 år som bor på landet. Det kan altså hende at en busssjåfør eller butikkdame kan bare noen få ord på engelsk. Eldre polakker har lært russisk på skolen. Unge mennesker fra store byene snakker vanligvis ganske godt engelsk.

 

5GlqYQp_Qe

Også tysk er et ganske populært språk i Polen – en stor del av befolkningen har hatt tysk på skolen eller har slektninger eller venner i Tyskland. Det kan altså hjelpe mye hvis du kan noe tysk.

Polsk er en av de vanskeligste språkene i verden (med mange kasus og kjempevanskelig uttale). Men du klarer sikkert å lære noen av de viktigste ordene.

En liten ordliste

 

Tak – Ja

Nie – Nei

Cześć – Hei

Dzień dobry – God morgen/god dag

Do widzenia – Ha det

Dziękuję – Takk

Proszę – Værsågod

Przepraszam – Unnskyld

Nie mówię po polsku – Jeg snakker ikke polsk

Mówię po angielsku/ niemiecku – Jeg snakker engelsk/ tysk

Nie rozumiem – Jeg forstår ikke

Proszę mi pomóc – Kan du hjelpe meg?

Co to znaczy? – Hva betyr det?

Nazywam się…. – Jeg heter…….

Jestem…. – Jeg er……

Jestem z Norwegii – Jeg er fra Norge

 

Dworzec PKP – Jernbanestasjon

Lotnisko – Flyplassen

Informacja turystyczna- Turistinformacjon

Sklep – butikk

Piwo  – øl

Brød – chleb

Czekolada – sjokolade

Kocham Polskę – Jeg elsker Polen 😉 

 

Asia

Noen bilder i innlegget er delt fra forskjellige Instagram-kontoer. Klikk på bilder for å se Instagram-profiler. 

Hei og velkommen! Jeg heter Ania og bor i Gdańsk, men jeg kommer fra Schlesien :) Jeg liker å besøke nye steder og prøve nye ting. Jeg vil vise dere kjente og ukjente steder i Polen. Men også gi masse gode reisetips til dere som vil besøke Polen! Jeg håper dere vil elske Polen :) Kontakt: [email protected]
Posts created 745

3 thoughts on “Språk i Polen

  1. Hei! Jeg har et spørsmål! Hvor mange i Polen snakker russisk i prosent? Skal til Polen snart og lurer på om jeg kan bruke russisk til å snakke med folk og om de forstår det?
    Mvh Maria

  2. Maria: Hei,
    I følge statistikken kan hver 20 polakk snakke noe russisk, så det er ikke så mange. Dem som kan snakke russisk er for det meste personer som er over 40 år gamle (de hadde russisk språk på skolen), mens ungdommer nå lærer seg engelsk. Russisk ligner litt på polsk, men om du prøver å prate med en polsk person på russisk så forstår de nok bare noen få ord av det du sier og omvendt.
    Mvh! 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top