Restaurant i Gdansk – Lao Thai

Innlegget er sponset.

Jeg elsker asiatisk mat ? alt fra indisk til japansk. I tillegg til å være god er den som regel sunn også! Heldigvis finnes det mange restauranter i Gdańsk som gjør at jeg glemmer at jeg er fortsatt i Polen 🙂 Noen dager siden besøkte jeg og vennina mi en restaurant som tilbyr Lao-Thai- og Thai-mat.

Lao Thai ligger ved Motława-elven og den fanger øyet. Været var nydelig, så vi satt ute og hadde utsikt mot elven. Likevel er interiøret veldig fint, hyggelig og elegant også. Dekorasjonene der minner om Asia!

En hyggelig servitrise tilbød oss noe å drikke, og vi begynte å velge fra forskjellige retter. Det var ikke så lett å bestemme, fordi alt ga inntrykk av å være deilig 🙂 Likevel finnes det bilder av retter ved siden av deres beskrivelser, så det gjorde det enklere for oss. Jeg hadde hatt lyst på reker i lang tid, så jeg valg Pad Thai Koong. Venninna mi bestemte seg å prøve Yum Mamueng Kab Koong ? en salat med mango og reker. Vi smakte også på Po Pia Sod, en vegansk forrett som var lagd av friske grønnsaker, rispapir og tamarind saus. Men først, mens vi ventet, fikk vi prøve rekerchips. Det var noe som jeg ikke har prøvd før! 🙂

Ikke så lenge senere fikk vi hovedrettene våre og vi var veldig positivt overrasket! Alt så spennende ut, og dere må tro meg, det smakte utrolig godt. Pad Thai Koong er en rett som bare synes lett å lage, men den er ganske vanskelig. Hemmeligheten ligger i å bruke ferske råvarer og thailandske urter, og i kombinasjon av fem grunnleggende smaker: søtt, surt, bittert, salt og krydret. Vel, jeg må si at kokken bør få en pris for retten, 10 ut av 10! Smaken gjorde meg enda mer overbevist om at jeg må besøke Thailand snart! 🙂

Selv om vi var mette, bestemte jeg meg å prøve en dessert. På menyen var det 5 desserter, blant annet Itim Ma-Prown, kokos iskrem som serveres i et kokos skall. Jeg elsker kokos søtsaker, så det tok ikke lang tid å overtale meg 😉 Og, jeg overdriver ikke, det var helt perfekt!

Til slutt hadde vi en mulighet til å snakke med kjøkkensjefen der! Han heter Suriya Sribunma og kommer fra Thailand, men har bodd i Polen for et par år! Ingen tvil om hvorfor rettene smakte så godt og autentisk. Det var veldig hyggelig, fordi det ikke skjer ofte at kjøkkensjefer snakker med gjester.

Hva mer? Det er også mulig å bestille testing menu og prøve flere retter med en gang, hvis dere besøker restauranten som en gruppe på 8 eller flere personer. Det er en fantastisk mulighet til å bli kjent med flere asiatiske smaker 🙂 På Lao Thai kan dere ha private fester også, for eksempel utdrikkingslag eller bursdagsfest. I tillegg er det mulig å spise mat fra Lao Thai uten å gå ut! Dere kan få den nydelige maten levert på døren eller ta den bort. Likevel synes jeg at det er mye bedre å spise på restauranten, fordi den ser så nydelig ut!

Jeg bare angrer litt på at jeg ikke har prøvd thai øl som tilbys der… Men det er jo bare et annet argument for å komme tilbake 😉

Nå er det bare å besøke restauranten og prøve selv 🙂 Les gjerne mer om Lao Thai her. Kos dere masse! 

Hei og velkommen! Jeg heter Ania og bor i Gdańsk, men jeg kommer fra Schlesien :) Jeg liker å besøke nye steder og prøve nye ting. Jeg vil vise dere kjente og ukjente steder i Polen. Men også gi masse gode reisetips til dere som vil besøke Polen! Jeg håper dere vil elske Polen :) Kontakt: [email protected]
Posts created 745

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top