Interessante museer og kunstgallerier i Warszawa

Jeg er veldig interessert i kunst og når jeg reiser til en by, leter jeg etter steder hvor jeg kan se fotoutstillinger, skulpturer og malerier. Jeg liker også å besøke historiske museer for å få vite mer om området som jeg besøker. Jeg tror at det er viktig for mange som reiser, så jeg bestemte meg å skrive her litt om interessante gallerier og museer i Warszawa. For noen dager siden skrev jeg om slike steder i Gdańsk og Kraków også. Du kan lese om disse her og her.

Zachęta Narodowa Galeria Sztuki (Zachęta National Gallery of Art) – pl. Małachowskiego 3
Der kan dere alltid se flotte utstillinger. Stedet er åpent fra tirsdag til søndag mellom klokka 12:00 og 20:00. Der finnes også en butikk med mange interessante bøker om kunst, fotografi, arkitektur osv, også på engelsk. En billett koster 15PLN. Dere kan lese mer om kunstgalleriet og aktuelle utstillinger her.

BL8mA_JAD1n
 
BMCH5xGD-rl
 
BMCR29bDq-E
 
Muzeum Powstania Warszawskiego (The Warsaw Rising Museum) – ul. Grzybowska 79
Det er sikkert ett av de mest interessante museer i byen. Jeg har vært der to ganger og det var en fantastisk opplevelse. Polsk historie presenteres der på en veldig interessant måte. Både barn og voksne får aldri lei av stedet! Museet er åpent alle dager unntatt tirsdager. En billett koster 18PLN og det er mulig å bestille en guide for 100PLN. På søndager er inngang gratis. Les mer om museet her.
BL5rtnOjcPG
 
BLV4NQXg2Q1
 
BLBnb0QDyMK
 
Muzeum Narodowe w Warszawie (nasjonalmuseet i Warszawa) – Al. Jerozolimskie 3
Dette museet er ett av de eldste i Polen. Samlinger teller omtrent 830 000 polske og utenlandske verker. Der kan dere se forskjellige mallerier, tegninger, graveringer, bilder osv. Museet har 4 avdelinger med plakater, skulpturer, interiørdesign og et muse i Nieborowo. Stedet er åpent alle dager unntatt mandager. En billett koster 15PLN. Dere kan lese mer om stedet her.
BMeo9Avh3hR
 
BMG_DKJgywh
 
BLyNUHdhR2P
 
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie (Museet for moderne kunst i Warszawa) – ul. Pańska 3
Hvis dere foretrekker samtidskunst, er dette stedet perfekt for dere. Stedet er verdt et besøk og det tilbyr ofte mange interessante utstillinger av både polske og utenlandske kunstnere. Museet er åpent alle dager unntatt mandager. Inngang er gratis! Les mer om museet her.
BMR38h-g8Ty
 
BL_kUTyBsQ_

POLIN Muzeum Historii Żydów Polskich (Museum of the History of Polish Jews) – ul. Anielewicza 6
Museet er ganske nytt, for det ble åpent i 2013 og det er absolutt verdt et besøk. Før andre verdenskrig var det veldig mange jøder her i Polen. På museet kan dere få vite mer om dette emnet. Det er åpent alle dager unntatt tirsdager og en billett koster 25PLN. Les mer her.

BMeKZYgAKF4
 
BMDowQFAh6y
 
BJZ9FerjmqY
Noen bilder i innlegget er delt fra forskjellige Instagram-kontoer. Klikk på bilder for å se Instagram-profiler. 
Hei og velkommen! Jeg heter Ania og bor i Gdańsk, men jeg kommer fra Schlesien :) Jeg liker å besøke nye steder og prøve nye ting. Jeg vil vise dere kjente og ukjente steder i Polen. Men også gi masse gode reisetips til dere som vil besøke Polen! Jeg håper dere vil elske Polen :) Kontakt: [email protected]
Posts created 745

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top