6. desember – Mikolajki i Polen

Desember er ikke en vanlig måned for meg. Jeg feirer bursdagen min,så har vi jul og nyttårsaften. Mye som skjer her! Men desember i Polen er enda bedre! 😉 Vi har en ekstra grunn til å feire, nemlig Mikołajki!

 
BNrHwdtBLdF

Polen er en katolsk land og den 6. desember har sine røtter i katolisisme og ortodoksi. Til 1800-tallet var denne dagen en fridag, men etterpå sluttet den å være en katolsk helligdag. Likevel er den fortsatt en fantastisk tradisjon her i Polen.
 

BNd3h5CgDFE
 

Święty Mikołaj (Den hellige Mikołaj) er den som bringer gaver på julaften – slik som julenissen i Norge 🙂 Nå ser han ut helt som Santa Claus, men święty Mikołaj var faktisk en person som har blitt erklært helgen i den katolske kirken. Han var en biskop som pleide å hjelpe fattige mennesker. Han var veldig sjenerøs og godmodig. Derfor har han blitt skytshelgen for de fattige og den 6. desember.

 
BNaMbCmhvdn

Hva gjør vi denne dagen? Vel, ikke noe spesielt! Denne dagen må alle barn gå på skolen og de voksne må arbeide. Men det er på en måte en forsmak på julen. Mange gir til hverandre små gaver og i gatene kan dere se folk som har på seg de karakteriske røde hattene. 🙂 Hvis dere er i Polen i dag, skal dere sikkert føle julestemningen! 🙂
 

BLoN_o-DY4Y
BNeJGsTA0YP

Kos dere masse!

Les også om julemarkeder i Polen 🙂

Noen bilder i innlegget er delt fra forskjellige Instagram-kontoer. Klikk på bilder for å se Instagram-profiler. 

Hei og velkommen! Jeg heter Ania og bor i Gdańsk, men jeg kommer fra Schlesien :) Jeg liker å besøke nye steder og prøve nye ting. Jeg vil vise dere kjente og ukjente steder i Polen. Men også gi masse gode reisetips til dere som vil besøke Polen! Jeg håper dere vil elske Polen :) Kontakt: [email protected]
Posts created 745

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top