5 gode grunner til å besøke Torun!

Det finnes en middelalderby i det nordlige Polen som ligger ved elven Wisła. Byen er fødestedet til Nikolaus Kopernikus, en polsk astronom som har utformet den moderne formuleringen av det heliosentriske verdensbilde. Den er også skrevet inn på UNESCOS liste over verdens kulturarv. Vet dere allerede hvilken by jeg snakker om? Det er Toruń! Det tar omtrent 2 timer å reise dit fra Gdańsk. Hvis dere fortsatt lurer på om det er en god idé å besøke byen, kan jeg hjelpe dere å ta avgjørelser. Her finner dere noen gode grunner til å besøke Toruń! 🙂

1. Pierniki toruńskie
Å smake på pierniki toruńskie bør stå på hver bøtte liste! 😉 Disse kaker er utrolig deilige. De er laget av mel, honning, melk og forskjellige krydder. Vanligvis har de også en frukt fylling som ligner på syltetøy. 
 

BPHlTQnAyo5
 

2. Gamlebyen
Gamlebyen i Toruń er en av de vakreste i Polen, synes jeg. Byen er en av de få polske byene som unslapp stor skade i andre verdenskrig. Der kan dere se det store flotte rådhuset, katedralen, bymurene, byportene… verdt å legge merke til! 
 

BI2YeRDhUdS
 
75wwnUBqhW
 
BNpdbNegax7


3. Museet for samtidskunst – Centrum Sztuki Współczesnej

Hvis dere liker kunst, bør dere besøke museet for samtidskunst i Toruń som ligger i sentrum (ul Wały gen. Sikorskiego 13). Der skal dere alltid finne noen interessante utstillinger.
 

BM3n0GaBOe8
 
BPZcBJXAy-5
 
BMTz4H3hQfk


4. Restauranter og kafeer

I Toruń finnes det mange gode restauranter og kafeer, hvor dere kan sitte, slappe av og ha noe å spise. Legg merke til Coffee and Whisky House (ul. Ducha Św. 3), Kawiarnia Lankiewicz (kaffe og iskrem) i Rynek Staromiejski gate 33/34, og Szeroka No. 9 (restaurant, ul. Szeroka 9)! 🙂
 

BJP6BF0jejW
 
BPVLui-hFuz
 
BI-Uca-ArhM

5. Attraksjoner
Det er ikke mulig å kjede seg i Toruń! Dere kan besøke botanisk hage med dyr, et museum hvor dere kan få vite mer om pierniki toruńskie og kanskje prøve å lage kaker selv (Żywe Muzeum Piernika, ul. Rabiańska 9) eller gå til Planetarium og se på himmelen. 
 

BO2ZivIDIBY
 
BLKJYOIAmiN
 

Har jeg overbevist dere at Toruń er verdt et besøk? Det håper jeg! 🙂

Noen bilder i innlegget er delt fra forskjellige Instagram-kontoer. Klikk på bilder for å se Instagram-profiler. 

Hei og velkommen! Jeg heter Ania og bor i Gdańsk, men jeg kommer fra Schlesien :) Jeg liker å besøke nye steder og prøve nye ting. Jeg vil vise dere kjente og ukjente steder i Polen. Men også gi masse gode reisetips til dere som vil besøke Polen! Jeg håper dere vil elske Polen :) Kontakt: [email protected]
Posts created 745

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top