Hva i all verden er Tlusty Czwartek?

Hvert år finnes det en dag i Polen når mange spiser så mye de kan. Denne dagen kalles for Tłusty Czwartek (Fett Torsdag) og den dagen er i dag! I alle polske byer kan dere se lange køer utenfor bakerier. Alle kjøper pączki og faworki, men hva er det egentlig? Hvor har denne tradisjonen sine røtter i, og hvorfor er den fortsatt så populær?

Bildet: Fotolia

BQkGyYJBAn8

Først og fremst, hva er pączki og faworki? Donuts som ble kjent i hele verden, er ikke så populære i Polen fordi… pączki er mye bedre! De spises ikke så ofte i løpet av året, men på Tłusty Czwartek slår polakker alle rekorder. Jeg har venner som spiser minst 10 pączki denne dagen. Pączki er dypt stekt og fylt med forskjellige mulige fyllinger. Vanligvis er det marmelade, men jeg anbefaler også pączki med budyń (pudding) eller advokat! 
 

BQnzsUAlRbZ
 
BQi9uNgBA8Z
 
BPwloV_A2gr

Faworki (eller chrust) er knasende, søte kaker, som er også stekt og drysset med melis. Deigen lages av mel, egg, sukker, smør og litt eddik eller akohol som gjør at fett ikke absorberes for mye. 
 

BQNZkosgAK8
BQsGSdEF2fu
 
BQlFvDDB2aB

Men hvor kommer denne deilige tradisjonen egentlig fra og hvorfor gjør vi det? Tłusty Czwartek er en bevegelig merkedag, og det er alltid den siste torsdag før fastetiden. Den dagen er begynnelsen av den siste karneval-uke. Ifølge den katolske tradisjonen, er det tillatt å overspise denne dagen. Det finnes også en overtro at den som ikke spiser minst 1 pączek den dagen, skal bli uheldig. 😉
 

 
BP-dKNTFTLx
 

Mange tror at det er en katolsk merkedag, men den kommer oprinnelig fra hedenskap. Denne dagen feiret folk slutten av vinter og begynnelsen av vår. Da spiste de mye fettet mat, særlig kjøtt.
 

BQkZsh1jt2T
 
BQLMDHmg9XL

Er dere ferdig for Tłusty Czwartek? Husk å spise minst én pączek i dag! 🙂

Noen bilder i innlegget er delt fra forskjellige Instagram-kontoer. Klikk på bilder for å se Instagram-profiler. 

Hei og velkommen! Jeg heter Ania og bor i Gdańsk, men jeg kommer fra Schlesien :) Jeg liker å besøke nye steder og prøve nye ting. Jeg vil vise dere kjente og ukjente steder i Polen. Men også gi masse gode reisetips til dere som vil besøke Polen! Jeg håper dere vil elske Polen :) Kontakt: [email protected]
Posts created 745

4 thoughts on “Hva i all verden er Tlusty Czwartek?

  1. Jeg vet en som kommer til å elske denne dagen. Spis så mye du kan. Genialt! 🙂 hehe Stå på. FInt blogg. Her kan man lære mye interessant om Polen.

  2. Bare som du vet paczki det er berlinerboller og chrusciki er fattigmann . Ellers flott skrevet 🙂 fantastisk blogg 👍

  3. Gratulerer med dagen til alle polske folk og jeg har veldig lyst å besøke Poland. Jeg elsker dere

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top