7 steder anbefalt av Gdańsk-beboere

Det er så mange koselige kafeer, restauranter og puber i Gdańsk at det er vanskelig å besøke alle. Jeg har bodd i Gdansk for over 5 år nå og fortsatt oppdager noe nytt! Jeg spurte noen av vennene mine om å velge et sted i Gdansk som de liker best og fortelle meg om det. Etterpå besøkt jeg sammen med dem disse stedene, og nå kan dere lese om dem her. 🙂

1. Prasówka, ul. Brzozowa 1
“Prasówka er et sted både for å spise rask lunsj og sitte timevis med vennen med en kopp deilig kaffe som de serverer der. Det ligger ved Wrzeszcz-togstasjon i Gdansk og det er veldig nær Galeria Baltycka. Det er et lite sted med god mat, god kaffe og det er så koselig der at jeg kommer dit så ofte som jeg kan. De tilbyr også gode frokoster i rimelige priser!” forteller Joanna. Vi bestilte latte og varm sjokolade, og begge to smakte deilig!

2. Mąka i Kawa – Jana Kilińskiego 4, Metropolia-kjøpesenter
Et annet sted som ligger i nærheten av Galeria Bałtycka (kjøpesenteret) er Mąka i Kawa, altså… Mel og Kaffe 🙂 “Det er et perfekt sted for alle pizza-elskere!” sier Martyna. “Jeg liker også dette interiøret, det er lyst og romslig. Jeg liker å komme hit med vennene mine når jeg er i nærheten”. Jeg kan bare bekrefte det hun forteller! 😉 Jeg var veldig fornøyd, og kom tilbake en gang til etter et par dager!

3. Mandu – ul. Kaprów 19D (Gdańsk Oliwa), ul. Elżbietańska 4/8 (gamlebyen)
“Jeg besøker Mandu ganske ofte, fordi jeg bor i nærheten. Men også fordi jeg elsker dette stedet, og Mandu tilbyr mange slags av deilige pierogi. Hvis noen vil prøve pierogi i Polen, bør man sikkert gjøre det her!” forteller Filip. Og jeg er enig med ham! Mandus pierogi er nydelige, og prisene er ikke høye.

4. Kurhaus – ul. Aldony 6
Ikke så langt fra Wrzeszcz-togstasjon finnes det en fin kafe. “Jeg liker å komme til Kurhaus, fordi servitøre her er alltid høflige, og stedet tilbyr gode kaker hver dag. I tillegg er det alltid god øl og avslappet stemning her”, forteller Sonia. Jeg kan bare legge til at her kan dere finne også velsmakende te og kaffe! 🙂

5. Zbrojownia Cafe – ul. Tkacka 7
Ved siden av Kunstakademiet i gamlebyen finnes det en ganske ny kafe, nemlig Zbrojownia Cafe. Jeg gikk dit sammen med Aleksandra for første gang, fordi vennen hennes jobber der. Og vi var ikke skuffet! Nøyaktig det motsatte 😉 “Kaffe er helt deilig, og jeg liker interiøret. Det er god plass her, hyggelig stemning og avslappende musikk”, oppsummerer Aleksandra. Jeg bestilte en liten håndverksbrygget øl og den var veldig god. Og den kostet bare 7PLN, altså 14NOK! Jeg skal sikkert komme tilbake snart!

6. Rzecz Jasna – ul. Łąkowa 35-38
Rzecz Jasna ligger i Dolne Miasto (om dette området kan dere lese her), og jeg gikk dit for å spise frokost sammen med Krzysztof. Og jeg ble forelsket i dette stedet! “De har ikke bare deilige frokoster, men også kaker, kaffe og øl. Og veldig ofte organiserer de flotte fester eller konserter om kvelden. I tillegg liker jeg veldig dette interiøret. Det er et perfekt sted enten du vil prate med en venn eller slå ut håret om kvelden. Her kan man også organisere for eksempel bursdagsfest!”

7. Drukarnia – ul. Mariacka 36
Og til slutt meg 🙂 Drukarnia er et sted jeg besøker ganske ofte. Jeg liker å jobbe her, drikke chai latte, lese bøker og treffe vennene mine. Når det er varmt er det deilig å sitte ute, fordi Mariacka gate er en av de vakreste i Gdansk, synes jeg!

Har dere besøkt noen av disse stedene? Og hva er favorittstedene deres? 🙂

Noen bilder i innlegget er delt fra forskjellige Instagram-kontoer. Klikk på bilder for å se Instagram-profiler. 

Hei og velkommen! Jeg heter Ania og bor i Gdańsk, men jeg kommer fra Schlesien :) Jeg liker å besøke nye steder og prøve nye ting. Jeg vil vise dere kjente og ukjente steder i Polen. Men også gi masse gode reisetips til dere som vil besøke Polen! Jeg håper dere vil elske Polen :) Kontakt: [email protected]
Posts created 745

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top