Helgetur til Warszawa

Planlegger du en kort helgetur til Polen? Warszawa er et godt valg for deg som vil oppleve veldig mye på en kort tid! 

Warszawa er Polens hovedstad og den største byen i landet. Den tilbyr veldig mange aktiviteter, severdigheter, arrangementer og spennende opplevelser. Jeg har valgt noen av dem for å overbevise dere at Warszawa er en fantastisk by som er perfekt for sommerferie eller en kort helgetur 🙂 Husk at det er bare en liten del av det man kan gjøre og oppleve i Polens hovedstad! 

Sjarmerende Gamlebyen 
Malerisk arkitektur, spennende beliggenhet og fantastiske severdigheter – Gamlebyen i Warszawa er et veldig spesielt sted i byen. Der kan man vandre på vakre gater, besøke gode restauranter og kafeer og se mange historiske bygninger. 
Det er verdt å legge merke til Slottsplassen og Kongeslottet, Gamlebytorget, bymurene og St. Johannes døperens katedral. 

BUCqIpoDous
BTmOYlZFRGo
BUppjxihJXc

Łazienki-parken
Łazienki-parken er den største parken i byen som ble lagt i 18. århundre! Parken er også et palasskompleks med mange interessante severdigheter – Łazienki palasset, Teatret på øyen, Gamle og Nye oransjeri, Det hvite hus og mange andre.

BTlVIWpjPeH
BMWra1Mh7jg
 

I parken kan du slappe av og oppleve natur, men vær oppmerksom! 🙂 Det finnes mange interessante skulpturer og… dyr der!

BUplVEJB-2x
 

Det organiseres mange hendelser i Łazienki-parken. Man kan delta i konserter, yoga-treninger, litteræremøter og mange andre arrangementer knyttet til kultur. Jeg særlig anbefaler Chopin-konserter som er en unik mulighet til å høre på berømte musikkere fra hele verden. Hvis du vil vite mer, sjekk gjerne nettsiden.

Jeg anbefaler alle å besøke Łazienki lagt av kong Stanislaw August Poniatowski også på grunn av vakre hager: den modernistiske, den kongelige, den romantiske og den kinesiske. 

BTgMBpZDe6q
BT3mGcpB12h
Mange attraksjoner for barn
Reiser du til Warszawa med barna dine? Da er de heldige! I Warszawa har man mye muligheter for å organisere fritiden deres på en interessant måte 🙂 Jeg anbefaler å besøke dyreparken i Warszawa og noe helt fantastisk – Kopernikus vitenskapssenter! I dyreparken kan man observere mange interessante dyr og lære seg mye om dem, men i Kopernikus vitenskapssenter…
BLI0MNSA2ZU

…kan man observere universet, gjøre eksperimenter, delta i interaktive utstillinger og ha det moro med roboter 🙂 

BA7Dw1EmKTd
BLqW-PBBjCO
 
Wisła-elven
Wisła er den legste elven i Polen som er omtrent 1000 km langt! Den går gjennom hele Polen og deler Warszawa på to 🙂 Mange mennesker slapper av ved elven iløpet av sommer, for å oppleve natur og føle seg som på sommerferie i Syden. Det er en koselig plass hvor man kan gå en liten tur, sitte og snakke med vennene sine, spise noe i restaurant eller… ta en båttur! I sommer er det veldig vanlig at det sitter mange unge mennesker ved Wisla, drikker øl og har det gøy.
BUZDQLYlhXG

 

BUheCNxgKmM
Spennende konserter
I Warszawa kan man delta i mange interessante arrangementer som for eksempel konserter av musikkstjernej fra hele verden! De mest interessante er:
Depeche Mode – 21.07.2017, Stadion Narodowy
Robbie Williams – 13.08.2017, Stadion Narodowy

Polens historie
Hvis man er interessert i historie, er det mulig å besøke noen interessante museer i Warszawa. Jeg anbefaler alle som er interessert i andre verdenskrig å besøke Warszawaoppstanden museum

Museet ligger i sentrum av Warszawa (Grzybowska 79). I Warszaoppstanden museum kan man få vite mye om det største opprøret i det okkuperte Europa under andre verdenskrig. Oppstanden begynte den 1. august 1944 og er en veldig viktig hendelse for alle polakker.

h_LPUxkf1V
BSUAchJgxS6
 

Jeg kan også anbefale å besøke Museum for historie av polske jøder POLIN (Anielewicza 6) og noe for dem som elsker PRL-tidene –  Livet under kommunisme- museum (Glucha 3A). 
 

BUWToRFDvGJ
BUoWff5FJji
Mer om PRL kan dere lese her 🙂

Jeg håper at jeg har overbevisst dere å besøke Warszawa så snart som mulig 🙂 

Noen bilder i innlegget er delt fra forskjellige Instagram-kontoer. Klikk på bilder for å se Instagram-profiler. 

Hei og velkommen! Jeg heter Ania og bor i Gdańsk, men jeg kommer fra Schlesien :) Jeg liker å besøke nye steder og prøve nye ting. Jeg vil vise dere kjente og ukjente steder i Polen. Men også gi masse gode reisetips til dere som vil besøke Polen! Jeg håper dere vil elske Polen :) Kontakt: [email protected]
Posts created 745

12 thoughts on “Helgetur til Warszawa

  1. Hvis du letter etter spennende sted til å feste eller ha godt måltid prøv New Orleans. Bortsett fra god mat, der er også vakre pole dansere og topp musikk.

    1. Jeg følge ditt anmeldes og må si at det var greit. Atmosfære der var veldig rolig og ingen prøvde å tvinge forbruke mer penger enn jeg vill. Mange takk for det!

  2. Jeg bor i Lublin, men jeg besøkte Warszawa i går kveld, og jeg var på en flott fest! Det var i New Orleans nattklubb

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top