Eliksir – restaurant og cocktailbar i Gdansk

For noen dager siden besøkte jeg et unikt sted – Eliksir, restaurant og cocktailbar i Gdańsk. Stedet som har gjort et stort inntrykk på meg og overrasket meg med en moderne form. Hvorfor?

Det er veldig lett å forelske seg i Eliksir ved første blikk. Den ligger i en attraktiv og populær del av Gdansk, i Garnizon, og det er ikke vanskelig å finne den – det er bare å ta en liten spasertur fra sentrum av Wrzeszcz bydelen. Jeg likte lokalet med en gang på grunn av dets koselig og elegant interiør og… veldig hyggelig personale! 😉

Eliksir utmerker seg med mangfold og… stadige forandringer! Menyen er ikke fast, så vi skal sikkert ikke kjede seg. Jeg ble invitert på premiere av den nye menyen – Det skjulte og det glemte. Og jeg må innrømme at den var perfekt for meg. Jeg elsker polsk mat, tradisjonelle retter og alt som er knyttet til hjemmekoselig atmosfære. Det skjulte og det glemte er en meny som betrakter polske retter på en unik måte. Det viser hvor stor potensiell ligger i dem og gir dem en helt ny og moderne form. Så hvis dere vil bli mer kjent med polsk mat – reis til Gdansk, besøk Eliksir og prøv på de nye rettene. De som jeg likte best var zimne nóżki, ruskie og rolada śląska. Når jeg tenker på dem, har jeg lyst til å besøke Eliksir en gang til. 🙂


Ruskie


Rolada śląska

Bortsett fra mat, var det også cocktailer som var en stor attraksjon. I Eliksir kan man prøve foodpairing – tilpassing av cocktailer til retter. Jeg synes at det var fantastisk – det beste beviset på det var deres versjon av kaffe som ble servert med dessert.

En av de største fordelene av Eliksir er deres holdning til mat og drikke – alle retter og cocktailer er betraktet som en form for kunst. Alt vi kan prøve der er helt naturlig (den eneste kunstige tingen der er Coca-Cola!) og av høyeste kvalitet. Og det er ikke vanskelig å legge merke til at de som lager mat og cocktailer elsker det de gjør. Og det er viktigst! 🙂

Jeg anbefaler å delta i arrangementer som Eliksir organiserer alle som setter pris på unike smaker. Hver måned organiseres det smaksprøver, og man kan også finne andre interessante arrangementer på deres Facebookside. I Eliksir kan man også kjøpe sigarer og røyke dem i et separat, elegant rom.

Jeg anbefaler Eliksir på det sterkeste – etter et besøk der var jeg veldig imponert og jeg skal aldri glemme retter og cocktailer jeg har prøvd der. Har jeg ikke overbevisst dere ennå? 🙂 Kanskje alle de prisene de har fått skal gjøre det! Eliksir kan man finne blant annet i guide Poland 100 best restaurants 2017, mange ganger ble den kåret til den beste restauranten i Trippelbyen ifølge Restaurant week og en av de 3 beste restaurantene i Polen. For noen uker siden ble Eliksir også kåret til en av de beste restaurantene i Polen ifølge Gault & Millau guide. Det høres veldig oppmuntrende ut, ikke sant? 🙂

Eliksir:
Adresse: Mariana Hemara 1, Gdańsk
Nettstedet
Facebook
Instagram

Jeg anbefaler! 😉

Hei og velkommen! Jeg heter Ania og bor i Gdańsk, men jeg kommer fra Schlesien :) Jeg liker å besøke nye steder og prøve nye ting. Jeg vil vise dere kjente og ukjente steder i Polen. Men også gi masse gode reisetips til dere som vil besøke Polen! Jeg håper dere vil elske Polen :) Kontakt: [email protected]
Posts created 745

2 thoughts on “Eliksir – restaurant og cocktailbar i Gdansk

  1. Hei,
    Min mann og jeg skal til sopot i juni, og denne restauranten hørtes fristende ut. er den langt fra Sopot ?

  2. Marita: Alt ligger relativt nær i Trippelbyen fordi det offentlige transportsystemet er veldig gjennomtenkt 🙂 For å komme seg til Eliksir fra Sopot kan du ta enten tog eller buss, med bil er det cirka 18 minutter 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top