Jul i Polen? Ja, takk!

Vi polakker elsker jul! Og dere? 🙂 Polsk jul likner veldig mye på den norske. Det er en tid til familie, trivsel, masse god mat, og ikke minst julegaver! Hvis dere er leie av å tilbringe julen tradisjonelt i Norge, kom til Polen. Vi er beste i å lage julestemning, og kan tilby masse atraksjoner.

Family meeting over Christmas table
Bildet: Fotolia

Jul er en spesiell tid i Polen. Kort tid før jul pynter vi juletre med stjerne, lys og kuler. Det viktigste julemåltid er julemiddagen den 24. desember. Denne dagen feirer vi med masse god mat (om tradisjonell polsk julemat har vi skrevet her). En av de polske tradisjonene er delingen av juleoblater (polsk: opłatek) som er symbol på kjærlighet og vennskap.

BOfRsEFgxdG

25. og 26. desember er helligdager i Polen. De neste to dagene tilbringer vi med familie og venner. For de aktive anbefaler vi å stå på skøyter eller… juleshopping! Rett etter jul begynner salgene på alle store kjøpesentre. Mulighetene er uendelige. Dere kan komme til en by og puste inn stemningen av den rike polske historien. Både mat og drikke skal være utmerkete, og dere skal aldri angre på deres beslutning.

BbKByAeFLDY

Vår forslag til jul er… pakk kofferten og reis til Polen 🙂

Det å smake polsk julemat og høre polske julesanger vil sikkert være en fantastisk opplevelse! God jul til dere! 🙂

 

Marta

Noen bilder i innlegget er delt fra forskjellige Instagram-kontoer. Klikk på bilder for å se Instagram-profiler. 

Hei og velkommen! Jeg heter Ania og bor i Gdańsk, men jeg kommer fra Schlesien :) Jeg liker å besøke nye steder og prøve nye ting. Jeg vil vise dere kjente og ukjente steder i Polen. Men også gi masse gode reisetips til dere som vil besøke Polen! Jeg håper dere vil elske Polen :) Kontakt: [email protected]
Posts created 745

14 thoughts on “Jul i Polen? Ja, takk!

  1. Så veldig koselig ut! Veit dere om det finnes en Forever 21 butikk i Gdansk eller i området? Har hørt at d skal være en, men finner bare Forever 18. Og d e neppe d samme….

  2. Hei! Skal til Gdansk i februar på kjærestetur! Gleder oss masse-masse. Har lyst til å ta toget til Sopot, men jeg finner ikke priser noe sted. Vet dere sånn ca. hva en togbillett kan koste for en voksen? Vi er begge over 18 🙂
    Fått masse nyttig informasjon inne på denne bloggen! Tusen takk! 🙂

  3. Hei, det spørs hvilken strekning vil du ta i trebyen. MEN fra Gdańsk til Sopot en vei koster ca. 4-5 PLN dvs. mindre enn 10 nok for en voksen.

  4. Jeg skal ha med meg mitt barnebarn til Lodz noen dager i oktober. Vi skal ha masse spa. Er det ellers noe dere kan annbefale for to damer på 17 år og 66 år.
    Hvor er det best og shoppe? .Hva skjer i Lodz mellom 19 og 23 oktober?

  5. Takk for en nyttig blogg, var i gdansk i oktober og planlegger allerede ny tur. Jeg lurer på når salget starter etter jul og hvor lenge salget varer?

  6. Hei .
    Jeg og min kone har ikke vært i Polen tidligere , nå vurdere vi sterkt en tur i desember ( jule helg : fredag til mandag ) Hvor bør vi dra /hva er vært å få med seg av jule opplevelser ?

  7. Hei. Vi vurderer og feire jul i Gdansk. Vi har vært der mange ganger, og liker oss kjempegodt. Men blir jo helt annerledes og feire jul der evt. Har du noen tips hvor vi bør overnatte? Er alt stengt av butikker 25. og 26 des.? Vi tenker egentlig på tidsrommet 23-26 desember. Andre ting du anbefaler? Takk for svar!

  8. Turid Nordbo: Hei,
    Ta en titt på denne siden: https://visitgdansk.com/en/aktualnosci/where-to-stay-for-christmas,a,3556
    Der finner dere gode hoteller som tilbyr spennende attraksjoner i Juletiden.
    Jeg vil tro at alle butikkene er stengt 25-26 desember. Muligens noen små som ,,Zabka’’ holder åpent da. Ellers vil jeg anbefale å ta en tur på julemarkedet. Den varer fra 2 til 23 desember så dere rekker ihvertfall den siste dagen kanskje. Kos dere masse i Polen. 🙂
    Mvh!

  9. Hei. Jeg har bestilt fly til Gdansk den 27.12-30.12. Holder butikker og restanranter åpen i disse de dagene? Eller er det samme som i Norge ,der mange resturanter holder seg stengt selv om disse dagene er arbeidsdag. Men vi alle vil har ferie 😅

    1. Hei,
      Disse dagene er ingen høytider så i prinsippet skal butikkene og restaurantene holde åpent som normalt. Jeg vil tro at det kanskje er noen få eiere som velger å holde stengt.
      Mvh! 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top