Kjærlighetsbroer – tradisjon festet i Polen

I dag jeg og Zosia tok en liten Gdansk-tur, og fant et vakkert sted som jeg anbefaler å besøke til alle som er forelsket! 🙂 Vet dere hva kjærlighetslåser er? Over hele verden fester forelskede par hengelåser til broer som symbol på troskap og kjærlighet.

 


Kjærlighetsbroen i Gdansk 🙂

Slike kjærlighetsbroene finner du i Paris, Tokio, Praha, London, Riga og Oslo. Også i Polen finnes det kjærlighetsbroene! Disse finner du blant annet i Krakow, Wroclaw og Gdansk.

BbISGAonuGN

En av de broene i Paris (Pont des Arts) er helt dekket av hengelåser! Det ser utrolig morsom ut! 🙂

Hvorfor henger folk hengelåser? Det kan virke merkelig ut, men hengelåsene blir et symbol på evig troskap og kjærlighet. Mange sier at det er en slags moderne forlovelse. Det man må gjøre er:

  • Å kjøpe en hengelås
  • Å gravere eller skrive navnet på seg selv og sin elskede på den hengelås (noen skriver også dato eller sitater)
  • Å låste den fast til en bro
  • Å kaste nøkkelen i vannet!
BVkMVhSB_34

Er det ikke morsomt og koselig fenomenet? 🙂
Det som jeg ikke liker så mye ved denne tradisjonen er at nøklene ligger fortsatt på elvens bunn… Kanskje det blir bedre å ta nøkkelen med seg hjemme?

 

 Marta

Noen bilder i innlegget er delt fra forskjellige Instagram-kontoer. Klikk på bilder for å se Instagram-profiler. 

Hei og velkommen! Jeg heter Ania og bor i Gdańsk, men jeg kommer fra Schlesien :) Jeg liker å besøke nye steder og prøve nye ting. Jeg vil vise dere kjente og ukjente steder i Polen. Men også gi masse gode reisetips til dere som vil besøke Polen! Jeg håper dere vil elske Polen :) Kontakt: [email protected]
Posts created 745

4 thoughts on “Kjærlighetsbroer – tradisjon festet i Polen

  1. Det var en gøy ting dere har lagt ut her. Er absolutt et sted jeg burde dra med meg mannen min <3

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top