Suvenirer og gaver fra Polen

Når jeg reiser til utlandet prøver jeg å kjøpe noen ting som alltid skal påminne meg om turen. I Norge kjøpte jeg en liten trollfigur som jeg elsker 🙂
I Polen er det veldig mange steder hvor det selges noen billige ting som ikke har noen verdi. Men det er veldig mange ting som polakker er stolt av og som viser vår spennende kultur! Derfor har jeg lagd en liste over tingene som kan bli en fantastisk gave eller unik suvenir fra Polen 🙂 

handmade traditional polish pottery
Bildet: Fotolia

1. Rav smykker
Rav er noe polakker er stolt av! Dette vakre materialet er perfekt for å lage smykker som er veldig populære i Polen 🙂 Bare se: 

BVchsnuFUpR
 

Det er veldig lett å finne butikker som selger rav smykker i Polen, særlig i byer som ligger ved sjøen. 
 

BYQ_xsSDFJ0
 
Hvis du er i Gdansk, besøk Mariacka gate – der kan du velge mellom mange butikker som spesialiserer seg i rav. 
 
BRl4Tq0F5T5
 
2. Porselen og keramikk
En annen ting som Polen kan skryte av er porselen – noe som ikke er bare pen, men også praktisk! 
BYVQr4Sjsu4
BVLJhKlhVhI

Det er også Ceramika Boleslawiecka (keramikk) som er veldig kjent i Polen:

BXQRF5YF5i2

Keramikk dekoreres både med tradisjonelle og moderne mønstre, og det er ikke så lett å velge noe! Jeg synes at polsk porselen er en perfekt bryllupsgave som kan brukes i mange år 🙂 

3. Ciupaga
Ciupaga er en skikkelig “must have” når man reiser til polske fjell 😉 Men… hva i all verden er “ciupaga”? 

BYBdfuUFOrQ
 
Ciupaga er hyrdes øks! Det er et veldig populært symbol av mennesker som bor i Podhale – vi kaller dem Górale – og deres unik kultur 🙂 
 
BYVSubMFVXO

Ciupaga er kanskje ikke noe praktisk, men den er sikkert veldig polsk 🙂 

BTgvGTZBcJS
 
4. Alkohol
Alkohol er alltid en god gave 🙂 Når det gjelder polsk alkohol, anbefaler jeg særlig:
Vodka – for dem som liker sterk alkohol 🙂 Sobieski, Pan Tadeusz og Chopin høres jo veldig polsk ut! 
BXyE8xygnBu
BYH3hv7FaJ6
 
Øl – i Polen produseres det veldig mye øl og det blir mer o mer populær å drikke regional øl fra mikrobryggerier! 
 
BXYtuezA_OU
BX5m4BIFwHj
 
Nalewka – polsk likør som lages av frukt, blomster, urt osv. Jeg anbefaler særlig den laget av kirsebær 🙂 
 
BYWKZxGFKn0
 
5. Mat
Polen er kjent for mange deilige retter – pierogi, barszcz, zurek, golonka… Det er ikke mulig å ta dem til Polen, men vi har andre ting som dere kan ta med til Norge! 
Polsk pølse
BYTYZecBK0_

Sylteagurk

BYJJn7HFcRC
 
Smult
 
BYQp6QOg7dE
 

Polsk godteri

 

BRYaUy-g03h
BJvIAoJBVgc
 
6. Folklormotiver
Det kan være en god ide å kjøpe noe med polske, folkloristiske motiver i Polen. 
 
BX4weKBgU7K
BYWeh7kDixC
BXkpNmdAUh_
Som dere ser, alt kan bli polsk når man vil 🙂 
 
7. Polsk litteratur
Polen er kjent for mange store forfattere og diktere. Bok skrevet av en polsk forfatter eller dikt (oversatt til engelsk eller norsk) kan bli en helt unik gave. Jeg anbefaler for eksempel Wislawa Szymborska – en polsk poet som ble tildelt Nobelprisen i litteratur.
 
BYYiKGaDjSJ
BYX01ATBQJ9
I de største polske byene finnes det bokhandler som selger bøker i fremmedspråk. 

8. Polsk musikk

Musikk er også noe som kan bli et godt minne fra Polen. Kjøp CD av en polsk band eller musiker og kanskje du kan bli bedre i polsk? 🙂 
Jeg anbefaler:
Czeslaw Niemen (en av de mest kjente og viktigste musikkstjernene i Polens historie)
Kult
Katarzyna Nosowska
Grzegorz Turnau
Lao Che
Dawid Podsiadlo 
 
9. Toruń pepperkaker
Toruń er en sjarmerende polsk by som er særlig kjent for… pepperkaker! Noe alle må smake på i Polen 🙂 Pepperkakene kan kjøpes i nesten alle store butikker i Polen – ikke bare i Toruń! 
BWPFeSRlt1P
 

10. Borddukk eller…
Hvis du vil huske om din reise til Polen, kan det være en god ide å dekorere huset ditt med noen typisk polsk 🙂 Nedenfor finner du mine ideer for handmade gaver fra Polen: 

 
BYP4YTuFFT4
BXNiwIPjzf9
BKyT2jZBSDa
BYVPGMeh09v
BYTyWrZBEte

Noen bilder i innlegget er delt fra forskjellige Instagram-kontoer. Klikk på bilder for å se Instagram-profiler. 

Hei og velkommen! Jeg heter Ania og bor i Gdańsk, men jeg kommer fra Schlesien :) Jeg liker å besøke nye steder og prøve nye ting. Jeg vil vise dere kjente og ukjente steder i Polen. Men også gi masse gode reisetips til dere som vil besøke Polen! Jeg håper dere vil elske Polen :) Kontakt: [email protected]
Posts created 745

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top