ELIKSIR – Et sted som tiltrekker enda mer med den nye menyen

Vi har tidligere fortalt dere om restauranten og cocktailbaren Eliksir. Innlegget finner dere HER

Våren er som det sies en god tid til forandringer. Derfor tenkte jeg, at det er verdt å se hva som skjer i restauranten og coctailbaren ELIKSIR  i anledning av premieren av den nye menyen! Hva mer kan jeg skrive enn det at du kan kjenne våren i den nye menyen, og forandringen fra vinter perioden til sommeren, for det om våren nettopp har begynt. Det er lett, fordøyelig, og i tillegg veldig forfriskende!

Jeg har aldri tidligere vært på en kommentert middag, derfor tenkte jeg – hvorfor ikke!
Det var en tirsdag (begynnelse av uken), men jeg hadde ikke tenkt å overarbeide på onsdagen, derfor kunne jeg gi meg selv 100% atmosfæren, som ledet til degustasjonen. Kommentert middag er nesten som en tradisjon for dette stedet – hver forandring av menyen begynner med et slik event, som reflekterer perfekt til ideen om foodpairing, som er et ledende motiv i hver meny.

Hvordan så ut middagen? Eller heller – hvordan smakte den? Vi går i rekkefølgen – 7 retter, 6 cocktailer (HER kan du se menyen) for 239 PLN, det er et beløp som overrasker! Selvfølgelig overrasker den positivt – hovedsaklig fordi, for det om at jeg elsker søtsaker – desserten, som var en oppsummering av degustasjonen spiste jeg med siste gjenværende styrke jeg hadde (jeg kunne ikke nekte meg selv, men også letet etter plass i magen).

En absolutt hit av denne kvelden var torsk, som smaken av kjenner jeg til dagen i dag – lett, smeltet i munnen, og rett og slett FANTASTISK! Jeg fikk inntrykk av at det ikke bare var min mening! 🙂

Fra baren sin side er det en ting som har vunnet hjertet mitt, det er en cocktail med et veldig kjøtt preget navn – BACON CLUB! Jeg trodde, at jeg hadde sett alt i mitt liv (anbefaler Japanske matprogrammer), men en slik kombinasjon av smaker har jeg ikke forventet i det hele tatt! Jeg er ikke akurat en type gourmet som har peeling på alt som kan spises og drikkes – men til nå har de fleste stedene servert meg frukt og paraplyer, men aldri en bacon slikepinne som er hjemmelaget (SERIØST)! Dere skulle ha sett ansiktsutrykket mitt – sjokk, vantro og skrekk! Men nysgjerrigheten var sterkere… seriøst, selv mine slektninger kunne ikke tro det! Jeg anbefaler virkelig å prøve denne kombinasjonen!

Kommentert middag er en av de kuleste opplevelsene som jeg klarte å finne. Klimaet, hvor kjøkkensjefen og barsjefen kommer inn i salen og forteller om det du skal spise og drikke gjør at du er nærmere denne menyen enn noen gang. Etterpå leter du etter ingrediensene, som er innholdt i denne retten eller coctailen , og du forstår bedre, hvorfor dette har blitt satt sammen på denne måten, og ikke annerledes. Da jeg spiste denne middagen, tenkte jeg på hvor mange ganger med lidenskap prøvde jeg å kjenne om det virkelig er karmelisert løk i suppen min, og om det går an å smake og i så fall hvordan smaker mais pudder. Det er virkelig flott at mennesker kommer på slike arrangementer, og enda flottere er det at slike hendelser er organisert syklisk.

Etter middagen, var jeg så nysgjerrig at jeg kikket i menyen fra de siste 6 månedene som ELIKSIR anbefalte til sine gjester, og ærlig talt er jeg hyggelig overrasket over mangfoldet og interessante fakter som var plassert i de forskjellige menyene! Hver meny har sin unik design og ledende motiv. Den nåværende (POKOLENIE X, som betyr ‘generasjon X’) særlig tiltrekker oppmerksomhet, fordi den refererer til generasjonen, som de fleste av oss har vært bort i. Smaker fra ungdommen? Eller nysgjerrighet? Det er ikke viktig hva som fører oss der, men det er definitivt verdt å besøke Eliksir og prøve det de serverer! Jeg stoler på at jeg kan i det blinde anbefale menyen som gjelder nå, men også den som kommer til å dukke opp om 2-3 måneder (Fordelen av Eliksir er det at de forandrer menyen hver 2-3 måned.) Hvorfor? Fordi de gjør dette som ingen andre – selv om du kjenner retten eller coctailen som de presenterer i menyen, så må du huske på at de har gjort det på en modernistisk og opprørsk måte!

Vår vennine Monika har også vært på dette arrangamentet, og er meget fornøyd! Dette er hennes refleksjoner om stedet og maten:
Middag i Eliksir er en unik kulinær opplevelse. En fest av smaker, farger og dufter. Rettene tilknytter i seg mange glemte produkter vi finner i våre kjøkken, hvilkes smaksegenskaper er uvurderlige. Den nyeste menyen er komponert på en slik måte, at enhver kan finne noe for seg selv i den. Både  amatører av kjøttretter, fiskeelskere, men også vegetarianere. Hver rett er en virtuositet av ingredienser som trigger fantastiske smakerfaringer.

Alt er pent servert, noe som også er en fest for øynene. Det nyeste forslaget fra kjøkkenet, altså Generasjon X er en blanding av modernitet med tradisjonelle retter. Ved smaking av den aktuelle menyen vil dere helt sikkert kjenne en bris av våren.

Lette, nydelige cocktailer er enda en god grunn til å besøke Eliksir. Hver rett er knyttet sammen med en spesielt valgt cocktail, som fyller helheten. Drinkene er servert i en elegant og samtidig  ukonvensjonell form som lar deg bli kjent med svært interessante smaker og aromaer. Enhver som minst en gang har besøkt Eliksir trenger ikke å bli overbevist om at dette stedet er veldig spesielt.

Elegant, smakfullt innredet interiør, og utvalgt musikk skaper en unik atmosfære. Det er en perfekt plass for en sen familie middag, men også for en middag i en liten gruppe som du kan slappe av med, og avslutte kvelden etter en lang dag. Servicen på høyeste nivå vil få deg til å føle deg spesiell, og Eliksir er definitivt et sted du aldri vil glemme!

Flere bilder og informasjon finner du på:
Nettiden 
Facebook 
Instagram 

Adresse:
Mariana Hemara 1, Gdańsk

Reservasjoner:
E-post: [email protected]
Tlf.nr: +48 570 191 910

Hei og velkommen! Jeg heter Ania og bor i Gdańsk, men jeg kommer fra Schlesien :) Jeg liker å besøke nye steder og prøve nye ting. Jeg vil vise dere kjente og ukjente steder i Polen. Men også gi masse gode reisetips til dere som vil besøke Polen! Jeg håper dere vil elske Polen :) Kontakt: [email protected]
Posts created 745

2 thoughts on “ELIKSIR – Et sted som tiltrekker enda mer med den nye menyen

  1. Jeg spiste på Eliksir etter din forrige anbefaling, og jeg var ufattelig skuffet. Tydeligvis måtte tasting meny forhåndsbestilles, noe det ikke sto noe om på nettsiden. Videre tok det oss over en time å få første rett. Maten var så som så, halvparten av rettene vi bestilte falt ikke i smak. I tillegg fikk vi servert feil drink til to av rettene vi hadde bestilt. Drinkene var heller ikke veldig imponerende. Det beste med kvelden var Espresso martinien vi fikk til desserten, den var knallgod.
    Jeg er absolutt ikke kresen, men dette her var ikke bra. Mange andre restauranter i Gdansk tilbyr mye bedre mat til halvparten av prisen.

  2. Stine: Hei! Dette høres ikke bra ut. Vi har tatt kontakt med restauranten, og de vil gjerne invitere dere igjen for å gi et gavekort. 🙂 Vi håper at dette vil kompensere til en viss grad for denne opplevelsen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top