Den første vårdagen 21. mars 2021

Den første vårdagen. De fleste av oss ser frem til varmere og lengre dager. Vi tror også at vi har mer motivasjon om våren, og det er derfor mange prøver nye ting.

Bildet: Pixabay

Den mest populære tradisjonen er smelting av Marzanna. Dette er en strådukke som ser ut som en kvinne. Den første vårdagen blir strådukken ofte tent og smeltet. Dette er et symbol på at vinteren har gått. Foreløpig er det et spill som er hovedsakelig praktisert av barn. Jeg husker en slik hendelse fra grunnskolen. Vi forberedte strådukken sammen med læreren. I slaviske tider var dette ritualet veldig viktig.

 

 

 

I Polen observerer vi ofte fugler, fordi noen av dem er vårens symboler. Dette er for eksempel en storke eller en svelge. Vi sier også Jedna jaskółka wiosny nie czyni, det betyr: En svelge gjør ikke vår. De første storkene har allerede begynt å returnere til Polen, så vi håper at våren kommer snart.

 

 

 

Den første vårdagen er også Dzień Wagarowicza som alle barn og tenåringer liker. De går ikke på skolen den dagen, men det er ikke en fridag, så de skulker. I dag organiserer skolene ofte forskjellige spill og aktiviteter, og det er ingen normale leksjoner.

 

Noen bilder i innlegget er delt fra forskjellige Instagram-kontoer. Klikk på bilder for å se Instagram-profiler. 

Hei og velkommen! Jeg heter Ania og bor i Gdańsk, men jeg kommer fra Schlesien :) Jeg liker å besøke nye steder og prøve nye ting. Jeg vil vise dere kjente og ukjente steder i Polen. Men også gi masse gode reisetips til dere som vil besøke Polen! Jeg håper dere vil elske Polen :) Kontakt: [email protected]
Posts created 745

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top