“Santa Claus is coming… to town!” – 6. desember i Polen

I dag kommer Julenissen… HOVEDSAKELIG til barn! …men også til voksne 😉

Den 6. desember er en Julenissens dag i Polen. Det betyr at mange folk får lille gaver (often sjokolade) på natta mellom 5. og 6. desember. Men uvanlig er en plass hvor Julenissen leverer gaver og søttsaker denne dagen. 

 

I den nordlige delen av Polen kan vi finne gaver i… sko! Men Julenissen gir dem bare til snille barna :)! Men du må huske om det som er viktigst! Julenissen leverer gaver kun i RENE SKO. Hvis du glemte å rengjøre dem, bør du ikke vente på gavene… 😉 I denne delen av Polen leverer Julenissen gaver også i røde sokker som often henger ved en peis.

 

I den sørlige delen av Polen leverer Julenissen gaver under en pute som du sover på.

 

Det er også vanlig å gi gaver på en normal måte… ved å gi dem til noens hånd 🙂

 

I Polen er det en ting mer som skjer denne dagen. På TV kan vi se på “Mikołajkowy Blok Reklamowy” dvs. serie av TV-reklamer som er organisert av en av de polske TV-stasjonene. Det er for å samle penger til syke barn. Jo flere mennesker se på TV-reklamene jo flere penger går til syke barna. Derfor anbefaler jeg å slå på TV i dag, klokka 18:45 (Polsat).

Hei og velkommen! Jeg heter Ania og bor i Gdańsk, men jeg kommer fra Schlesien :) Jeg liker å besøke nye steder og prøve nye ting. Jeg vil vise dere kjente og ukjente steder i Polen. Men også gi masse gode reisetips til dere som vil besøke Polen! Jeg håper dere vil elske Polen :) Kontakt: [email protected]
Posts created 745

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top