Vil du forutsi fremtiden? – Sjekk hva polske folk gjør den 30. november

Den 30. november feirer vi Andrzejs navnedag i Polen. Det kalles “Andrzejki”. Denne dagen prøver vi å forutsi fremtiden 🙂

 

For mange år siden feiret bare ugifte kvinner Andrzejki. De gjorde det for å si på forhånd hvilken av dem gifter seg først eller hva skal mennene deres hete. Nå er Andrzejki en tradisjon som alle kan feire på sin måte. I dag skal vi se nærmere på “andrzejkowe” spådommer. 🙂

 

Den mest populære spådom – det å helle voks til et kaldt vann

Først trenger du å finne en nøkkel og lys. Etterpå smelt gamle lys for å få voks. Den varme voksen hell til en bolle med kaldt vann, men du må huske å helle voksen gjennom nøkkelhullet! Dette ting laget av voks gir deg et bilde av fremtiden din. Det kan være for eksempel yrke du skal arbeide i eller utseende og karaktertrekk av din fremtidig mann/kone 🙂

 

Det å sette sko en etter en

Det eneste du trenger er et par av sko. Ugifte mennesker tar av seg skoene sine og setter dem en etter en fra en vegg til en dør. Eieren av skoet, som først går ut gjennom døren, skal gifte seg raskere enn andre.

 

Et papir med navn

Finn to papirer og noe du kan skrive med! 🙂 På ett av papirene skriv kvinnelige navn og på andre skriv mannlige navn. Finn en pinne… eller en sikkerhetsnål… eller en nål… eller noe annet som er tynt og skarpt. Stikk det i papiret med navnene av motsatt kjønn. Navnet med et hull skal være din kones/manns navn. Den andre versjonen av denne spådommen er å skrive forskjellige navn på små papirer og sette dem under en pute. Da kan du sove. Neste dagen trenger du å ta en av papirene. Navnet på papiret skal være din manns/kones navn.

 

Du må vite at det finnes mange forskjellige versjonen av overnevnte spådommene samt det finnes mange andre spådommer som ble ikke nevnt i dag. Måten på å feire denne dagen kommer an på en region i Polen. Jeg tror at i mange av regionene forutsier folk fremtiden ved hjelp av spådommer som jeg ikke er kjent med. 😉

Kjenner dere noen andre spådommer ? La meg vite 🙂

Hei og velkommen! Jeg heter Ania og bor i Gdańsk, men jeg kommer fra Schlesien :) Jeg liker å besøke nye steder og prøve nye ting. Jeg vil vise dere kjente og ukjente steder i Polen. Men også gi masse gode reisetips til dere som vil besøke Polen! Jeg håper dere vil elske Polen :) Kontakt: [email protected]
Posts created 745

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top