5 ting du bør smake på i Polen

Når jeg reiser til et sted, er jeg alltid interessert i den lokale maten som jeg kan få prøve der. Matopplevelser er jo alltid en viktig del av ferien! Derfor bestemte jeg å skrive litt om polsk mat som dere kan smake på når dere er i Polen.

bigos - a traditional Polish cuisine dish
Bildet: Fotolia

Pierogi er en av de best kjente polske retter. Man kan spise pierogi med forskjellig fylling: kjøtt, ost-potet fylling, surkål og sopp eller med ferske frukt. Man kan si at fyllingen er bare begrenset av fantasien 😉 I Gdańsk anbefaler jeg å prøve dem på Mandu eller Bar Mleczny Turystyczny.

BZhZU31FY9n
BaUNkcgn246
 

Żurek er en typisk polsk suppe som har en karakteristisk sur smak. Suppen serveres vanligvis med egg og pølse.

BaQ95IMB3J0

Gołąbki – Kålruletter som er vanligvis en kombinasjon av kokt kjøttdeig, ris og krydder som er plassert på en kål blad og rullet opp. De serveres ofte med tomatsaus.

BaDxQROA_26

Bigos er veldig kjent blant polakker. Retten er en slags gryte eller stuing med blant annet kål, polsk surkål (kapusta kwaszona), kjøtt eller pølser og krydder. Bigos egner seg godt når en vil lage mat til mange. Det brukes kun en tallerken, dyp eller flat, samt en skje eller en gaffel til servering.
 

BaTfZh3hxn0

Placki ziemniaczane er polske potetkaker. Det tar litt tid og det er ikke vanskelig å lage dem. For ikke å nevne at de smaker veldig godt!

BaV0ybSHf0N

Har dere prøvd disse polske rettene? Jeg anbefaler å prøve på dem så snart som mulig! 🙂

 
Noen bilder i innlegget er delt fra forskjellige Instagram-kontoer. Klikk på bilder for å se Instagram-profiler. 
Hei og velkommen! Jeg heter Ania og bor i Gdańsk, men jeg kommer fra Schlesien :) Jeg liker å besøke nye steder og prøve nye ting. Jeg vil vise dere kjente og ukjente steder i Polen. Men også gi masse gode reisetips til dere som vil besøke Polen! Jeg håper dere vil elske Polen :) Kontakt: [email protected]
Posts created 745

One thought on “5 ting du bør smake på i Polen

  1. Hei! 🙂

    Så jeg angrer på at jeg ikke kunne komme til Gdansk! De to flybillettene mine, som jeg bestilte tidligere for mars og juni, vil bli kansellert på grunn av viruset …. Jeg bor i Norge og hvert år kommer jeg til Polen om sommeren. Jeg savner den polske pølse, lenge kan jeg ikke kjøpe polsk sennep – heldigvis er det kaffe jeg drikker (Jacobs).

    Jeg savner mine gamle venner som jeg alltid har møtt for å være i Polen, for polsk mat – ungarske pannekaker, dumplings og pols ølet 🙂 . Jeg lager ofte potetkaker, , zurek, men uten pølse bare med egg.

    Jeg venter med en lengsel etter et normalt liv, hvor vi alle kan møte, klemme, reiser der sjelen ønsker og nyte livet ….. Jeg elsker SOPOT, GDANSK og SLUPSK; der jeg bodde tidligere.
    Jeg anbefaler Polen – det er en vakkert og gjestfritt land…

    Varme klemmer fra Barbara.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top