Bryggeriet PG4 – Gdańsk

Innlegget er sponset

Vakre strender, den maleriske Hovedbyen, severdigheter, museer, parker… Man kan skrive mye om Gdansk, men i dag vil jeg introdusere dere for et helt nytt sted i byen – Bryggeriet PG4 som vi nylig har besøkt. Hva betyr PG4? Bare… adresse! Mikrobryggeriet ligger ved Podwale Grodzkie 4. 


Rett ved siden av hovedstasjonen i Gdansk, i en vakker bygning fra begynnelsen av det 20. århundre, ligger et sted som er helt forskjellig fra de fleste lokaler i Trippelbyen. Dets beliggenhet er en stor fordel på grunn av gode kollektivtransportsmuligheter, nærhet til Gamlebyen og de andre interessante severdighetene i Gdansk.


La meg begynne fra det viktigste – øl. Jeg kan ikke tenke på sommerferie ved sjøen, en god middag ut på byen eller en hyggelig kveld med venner uten den drikken. I PG4 kan vi smake på 4 øltyper brygget der:

PILS – undergjæret øl, med maltsmak og litt bitterhet,
WITBIER – belgisk overgjæret hveteøl med sitrussmak,
DRY SOUT – britisk overgjæret øl med tørr smak,
SPESIEL ØL – spør personalet om den, de liker å overraske sine gjester med nye ideer!


Jeg anbefaler å smake på… alle! 🙂 Det er lettest å bestille alle på et testing brett sammen med noen småretter tilpasset spesielt til dem! Når det gjelder oss, damer likte PILS mest, mens menn foretrakk DRY STOUT. Iløpet av vårt besøk hadde vi mulighet til å se hvordan ølbrygging foregår. Det er Johannes Herberg, en erfaren brygger fra Tyskland som er ansvarlig for deres smak – og han er en virkelig mester!

Johannes Herberg og Kasia 🙂


Jeg har også en god nyhet til virkelige øl-elskere! I Bryggeriet PG4 skal det brygges Jopenbier – øl produsert fra slutten av det fjortende århundre, kjent for en komplisert produksjonsmåte og kalt «kongen av de europeiske byggølene». Jopenbier skal produseres i en spesiel plass kalt JOPENZONE, og beholdes i tønner etter forskjellige alkoholer, for eksempel cherry eller Bourbon, senere. Jopenbier kreves en  lang fermentering, så vi kan prøve den i noen måneder. Jeg er veldig nysgjerrig på dens smak og kan ikke vente! 🙂


Men det er ikke bare øl man trenger for å ha en god kveld – i PG4 kan man også spise middag som Przemyslaw Fornela – en fantastisk kjøkkensjef – skal forberede for dere. I den varierte menyen kan alle finne noe for seg selv – burger, fisk eller salat – men jeg særlig anbefaler dere å smake på pierogi! Retten som alle må prøve i Polen! 🙂

Przemysław Fornela 🙂 


Hvilket inntrykk gjorde PG4 på oss? Bortsett fra god øl og mat likte vi et moderne interiør i lokalet som la oss føle seg godt der. En stor plass gir stedet mange muligheter. I restauranten er det nok plass for 240 personer – derfor er stedet perfekt for kveld med venner, men også for firmafest eller… bryllup! I PG4 organiseres det også kvelder med live musikk.

Dessuten finnes det Central Hotel der, så etter et besøk i PG4 kan man bare gå til ett av mange flotte hotellrom:


Om PG4, deres service, mat og øl kan man skrive mye, men det er best å bare besøke stedet selv og se hva de tilbyr. Jeg kan sikre dere at stedet er verdt et besøk – jeg skal sikkert besøke dem igjen, særlig på grunn av utypiske øler! Mer informasjon kan dere finne på deres nettsiden og Facebooksiden.

Skål! 🙂

Hei og velkommen! Jeg heter Ania og bor i Gdańsk, men jeg kommer fra Schlesien :) Jeg liker å besøke nye steder og prøve nye ting. Jeg vil vise dere kjente og ukjente steder i Polen. Men også gi masse gode reisetips til dere som vil besøke Polen! Jeg håper dere vil elske Polen :) Kontakt: [email protected]
Posts created 745

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top