Shopping i Krakow, Polen

Krakow er ikke bare Polens kulturhovedstad men tiltrekker også shoppingelskere fra hele Europa. I dag presenterer jeg en kort oversikt over shoppingmuligheter i Krakow. I byen finner du alt fra bygdemarkeder til store kjøpesentre med eksklusive varer 🙂 

Kjøpesentrer i Krakow:

Galeria Krakowska
Dette er det nyeste og mest populære kjøpesenteret i Krakow. Det ligger like ved jernbanestasjonen og Planty parken, så det er ikke langt fra gamlebyen. I Galeria Krakowska finnes det mer enn 270 butikker fordelt på 3 etasjer., Her finner man alt fra klær, sportsutstyr, kosmetikk til suvenirer og bøker. Noen av de kjente merkene som finnes i Galeria Krakowska er: Bershka, C&A, Camaieu, Esprit, H&M, Hilfiger Denim, Mango, Massimo Dutti, Peek & Cloppenburg, Hugo Boss, Pull & Bear, Stradivarius, Tatuum ,Zara, Aldo, Douglas, Sephora og mange andre både polske og europeiske merker.

BaGxwmAAAKc

Husk at som Norges statsborger kan du shoppe Tax Free. I Galeria Krakowska finnes det mange butikker som tilbyr Tax Free Shopping. Noen ganger må pass forevises i butikken, så husk å ta det med deg når du handler. Du betaler full pris på varen i butikken, men kan få refundert momsen i ettertid. I butikken fylles det ut et skjema som viser hvor mye du skal få refundert av kjøpet.

Du kan sjekke senterets nettside på engelsk for å vite mer.

Andre kjøpesentre i Krakow er Plaza som ligger øst for centrum. Her finnes det underholdningssenter med bowling, en fantasy park, og Imax kino. Også M1 senteret som ligger like ved Krakow Plaza er verdt å besøke. Her finner du 140 butikker, hvorav mesteparten er klesbutikker.

Handlegater og markeder

Florianska gate strekker seg fra Rynek Glowny til festningen Barbakan, og er byens mest kjente handle- og gågaten. Her finner du flere store klesbutikker og mange småbutikker.

På den gamle jødiske bydelen Kazimierz som ligger ikke langt fra byens sentrum kan man finne mye billig og fin kunst. Her finnes det også flere loppemarkeder, second hander og markeder med lokalprodukter!

BZj7pqngDbi

Merk at alle shoppingsentrene i Polen er åpent sju dager i uka! Jeg anbefaler også å sjekke om det er noen loppemarkeder når du er i Krakow. Jeg håper at etter det jeg har skrevet vil Krakow være neste by på din liste over europeiske reisemål 🙂 Du kan lese mer om byen HER.

 

Marta

Noen bilder i innlegget er delt fra forskjellige Instagram-kontoer. Klikk på bilder for å se Instagram-profiler. 

Hei og velkommen! Jeg heter Ania og bor i Gdańsk, men jeg kommer fra Schlesien :) Jeg liker å besøke nye steder og prøve nye ting. Jeg vil vise dere kjente og ukjente steder i Polen. Men også gi masse gode reisetips til dere som vil besøke Polen! Jeg håper dere vil elske Polen :) Kontakt: [email protected]
Posts created 745

17 thoughts on “Shopping i Krakow, Polen

  1. hei jeg har sendt dere en mail om noe jeg lurer på. fint om dere kan svare før torsdag denne uken.

  2. Hei jeg skal på klassetur til polen straks kunne du forklart mer om å betale tax free, jeg skjønte ikke helt og fant ikke noe særlig om det på nettside

  3. :): hei, vi har sjekket litt på nettet, og først og fremst må butikken ha tax-free shopping mulighet (jeg er sikkert at f.eks. Bershka har den men du må spørre kassedamene i andre butikkene :), du får et spesiell kvittering, og du kan få tilbakebetaling på flyplassen. Dette er et godt tema! Vi skal sikkert skrive mer om det på bloggen! 🙂

  4. Hei, jeg skal til Krakow i høstferien. Jeg bare lurte på om de har Victoria Secert der? har hørt rykter om det men finner ikke noen plasser der det står at de har VS…

  5. Karen: Hei! Jeg har skjekket det og det ser ut som alle VS butikkene i Krakow ikke er autoriserte. Den eneste jeg vet om er i Zlote Tarasy kjøpesenter i Warszawa.

  6. Vi skal bo på Ibis Krakow centrum. Er der langt å gå til hovedtorget derfra og til Gallerie Krakowska, Kazimierz. Har hørt det er mange gode og koselige restauranter i Kazimierz, noen å anbefale? Andre ting å anbefale i Krakow?

  7. Solveig Barstad, Elverum: Hei! Det viser seg at det skal ta ca. 30 minutter til fots til Galeria Krakowska og ca. 40 til Galeria Kazimierz, det blir best å ta taxi eller kollektivtransport for å kjøre dit. Til hovestorget skal dere ha ca. 20 minutter til fots. I Kazimierz kan dere prøve “Dawno temu na Kazimierzu”, dette er en flott restaurant. Krakow er en stor og fantastisk by, man kan ikke kjede seg der 🙂 Dere skal se for dere selv at de har masse severdiheter, museer osv. Jeg anbefaler å besøke Schindlers fabrikk, Pod Orlem apoteket og ta en liten tur til museum under bakken på hovedtorget.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top