10 praktiske tips om Gdansk, Sopot og Gdynia

Det er en ting å vite hvor man kan finne flotte spisesteder, severdigheter og SPA-salonger. Men det er noe helt annet å ha litt praktisk kunnskap når vi reiser til en ny by. Hvor kan man kjøpe billetter? Hvor bør man kjøpe mat? Hvordan kan man ta seg fra en by til en annen? Og hvordan kan man takle alvorlige problemer som frastjålet ID? Dette innlegget kan hjelpe dere med å finne seg vel til rette i Gdansk 😉

1. Hvordan kan jeg ta meg til stranda?
Det finnes mange muligheter! Først må du velge hvilken strand vil du besøke! 🙂 Fra Gdańsk kan du ta trikk nummer 6 eller 8 til Jelitkowo og derfra bør du gå til den siste holdeplassen. Da er det bare å gå gjennom en liten park og du er ved sjøen. 

For å reise til Stogi, kan du ta trikk nummer 8 til Stogi-plaża (Stogi-stranda)

Jeg synes at den vakreste stranden er i Sopot. Dere kan bare ha en spasertur og gå dit fra Jelitkowo (det tar bare omtrent 30 minutter) eller ta SKM-tog til Sopot (alle SKM-togene fra Gdansk som går til Gdynia, Wejherowo, Słupsk eller Lębork stopper i Sopot). I Sopot bør dere gå ned hovedgaten Monte Cassino.

Hvis dere er i Gdynia eller har lyst til å besøke denne byen, er det best å ta SKM-toget til Gdynia Orłowo. Derfra må du gå for omtrent 6 minutter.

2. Hvordan komme seg fra flyplassen til sentrum av Gdansk/Sopot/Gdynia?
Det har jeg allerede skrevet om her. Det finnes bare én flyplass i byen og den ligger ikke så langt fra sentrum. Hvis dere vil reise til gamlebyen i Gdańsk, har dere flere alternativer. Først og fremst – busser. En billett koster 3,20 PLN. Du kan kjøpe billetter i billettautomater eller hos bussjåfør, men bussjåfører selger bare 1-timersbilletter som koster 3,80 eller 24-timersbilletter som koster 13 PLN. Fra flyplassen kan dere ta buss nummer 210 og etter 35-40 minutter er dere i gamlebyen. Bussen stopper ved Dworzec Główny – hovedtogstasjonen og Brama Wyżynna som står i nærheten av Długa gate – hovedgaten i gamlebyen. Hvis dere trenger å reise til Sopot eller Gdynia kan dere også ta tog fra flyplassen.
 

BOz3H1aFqEr
 
3f6YzOq_Sv

3. Hvor bør jeg kjøpe mat?
Prisene er lavere overalt hvis sammenlignet med de norske 🙂 Likevel, hvis dere trenger å spare mye penger, er det best å handle i Biedronka. Prisene der er sannsynligvis laveste. Hvis dere trenger flere ting å velge mellom, kan dere besøke Tesco, Intermarche, Piotr i Paweł og alle de større butikkene. Hva kan du gjøre hvis alt er stengt på grunn av en helligdag i Polen? Prøv å finne Żabka eller Fresh Market – disse er nesten alltid åpent fra kl. 6 til 23. 

4. Hvor kan jeg kjøpe tog-, trikk- og bussbilletter?
Overalt finnes det billettautomater hvor du kan kjøpe billetter. Det er også billettkontorer på nesten hver SKM-togstasjon. Du kan også kjøpe billetter hos togleder eller bussjåfør. Husk at da kan det bli litt dyrere og du kan ikke betale med kort.
 

BKpjcrnAG-a
 
BH2ZGVnAbsc

5. Jeg vil ikke gå rundt med veska mi. Finnes det bagasjeoppbevaring i Gdańsk, Sopot og Gdynia?
Ja, i Gdańsk kan du oppbevare bagasjen din både på sentraltogstasjonen og busstasjonen som ligger på baksiden av togstasjonen. Det kan du gjøre også på togstasjonen i Sopot og Gdynia Główna.

BR5QKEThPab

6. Hvor kan jeg finne turistinformasjon?
Den første i Gdansk er i undergangen ved siden av sentralstasjonen. Den neste finnes innom Brama Wyzynna i gamlebyen, og den tredje er på Dlugi Targ gate (ul. Długi Targ 28/29), altså den hovedgaten i gamlebyen. Turistinformasjon i Sopot kan dere finne på Plac Zdrojowy 2, og for å finne det i Gdynia, er det best å gå til ul. 10 Lutego 24. Der kan dere spør om forskjellige attraksjoner i byene, får kart og kjøpe suvenirer. 
 

BNjp-Qtj2pv

7. Hva er prisene i Polen?
Hvis sammenlignet med de norske, er prisene i Polen veldig lave! 🙂 For klær skal dere betale omtrent det samme, men mat, billetter og forskjellige tjenester er billige. For eksempel dere skal betale mellom 25 og 50PLN for en stor og god middag på en restaurant, altså mellom 50 og 100NOK!

8. Hvor kan jeg leie sykkel?
I Gdansk kan dere utleie sykkel på disse adressene:
ul. Podwale Grodzkie 1 (togstasjonen) – stedet er åpent fra klokka 9 til 10 når dere har lyst til å utleie sykler og mellom 19-20 – da må dere gi dem tilbake. Det koster 50PLN/dag (+ refunderbart depositum på 150PLN). Hvis dere trenger en sykkel bare for noen timer, er det best å gå til Nie dotyczy rowerów (ul. Młyńska 14) eller Rowerem po Gdańsku (ul. Wały Jagiellońskie 5). I Sopot er det mulig å bruke bysykler. Les mer her: https://nextbike.pl/en/cities/rower-trojmiejski/polski-sopot/​
 

BR874KOAX5y

9. Jeg mistet dokumentene mine! Hva kan jeg gjøre?
Først og fremst, bør du rapportere det til politiet, særlig hvis dokumenter er blitt stjålet. Noen av politistasjoner i Gdansk finnes på disse adressene: ul. Okopowa 15; ul. Nowe Ogrody 27; ul. Kaprów 14; ul. Piwna 23. Sopot:ul. Armii Krajowej 112A. Gå til norsk konsulat, som er i Gdynia – ul. Śląska 21 innom bygningen City Arcade på rommet 207 i andre etasje. Åpningstider: mandag, onsdag, fredag 10.00 – 12.00. Der får du midlertidig dokument og videre instruksjoner.

10. Jeg hadde en ulykke/ble syk! Hva bør jeg gjøre?

Før reisen husk å ta Europeisk helsetrygdkort med deg. Hvis du har den og trenger behandling i utlandet, kan du motta medisinsk behandling på samme vilkår som landets egne borgere. Ordningen dekker kun behandling som normalt dekkes av det nasjonale trydgesystem. 

 

Noen bilder i innlegget er delt fra forskjellige Instagram-kontoer. Klikk på bilder for å se Instagram-profiler. 

Hei og velkommen! Jeg heter Ania og bor i Gdańsk, men jeg kommer fra Schlesien :) Jeg liker å besøke nye steder og prøve nye ting. Jeg vil vise dere kjente og ukjente steder i Polen. Men også gi masse gode reisetips til dere som vil besøke Polen! Jeg håper dere vil elske Polen :) Kontakt: [email protected]
Posts created 745

4 thoughts on “10 praktiske tips om Gdansk, Sopot og Gdynia

  1. Tusen takk for dupert innlegg! Jeg reiser til Gdansk en langhelg i Mars og gleder meg veldig 🙂 Nå føler jeg meg forberedt til turen!

  2. Hei:) Hvor finner man legevakt/legehjelp/sykehus i sopot eller gdansk?
    Reiser som gravid og vil gjerne vite hvor man trygt kan søke hjelp dersom det skulle oppstå noe.

    1. Hei, døgnåpen legevakt finnes på en av disse addressene:
      – Jana Pawła II 50 (Gdansk)
      – Nowe Ogrody 1-6 (Gdansk)
      – Wójta Radtkego 1 (Gdynia)

      Mvh!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top