Juwenalia – en sjanse til å feste

I mai kan man observere at polske studenter ikke er så opptatt av kommende eksamer. I stedet for å lese bøker på biblioteker, marsjerer de på gater, organiserer konserter, sportsarrangementer og… fester! Hvorfor? Hvert år organiserer studenter i Polen Juwenalia. I mange polske byer foregår det store fester, og alle har mulighet til å delta i dem!

Juwenalia er en god sjanse til å feire, så hvis dere er i Polen i mai eller juni, anbefaler jeg å delta i Juwenalia. Det organiseres mange interessante ting knyttet til sport og kultur, og oftest er det gratis eller koster veldig lite å delta i dem.

Takket være polske studenter og universiteter, skjer det så mye i Polen nå at det er vanskelig å velge hva som er best!
Jeg har lagd en liste over noen interessante fester, for å vise dere hva man kan oppleve: 

1. Kortowiada – Olsztyn

Juwenalia i Olsztyn er veldig kjent, fordi Kortowiada er den største studentsfesten i hele Polen! 
I år begynner Kortowiada den 17. mai, og varer til 21. mai. Hvorfor er Kortowiada så populær?  Man kan delta blan annet i sportsarrangementer, mange konkurranser, men det er særlig konserter som tiltrekker mennesker fra hele landet og Europa til Olsztyn. Hvis dere vil bli bedre kjent med polsk musikk, har dere en sjanse til å høre på Agnieszka Chylinska, Taco Hemingway, Perfect eller Lemon.

BS2wyyBFTez
BFrMRUWk7UG
2. Juwenalia i Warszawa

Studenter i Warszawa har begynt å feire den 5. mai, og de skal fortstette til den 3. juni.
Hvis dere har lyst til å oppleve noe spesielt, anbefaler jeg å være i Warszawa den 20. mai. Alle studenter skal marsjere i en stor parade!

BFZGMXewMAc
Juwenalia i Warszawa er også en god sjanse til å høre på musikk. O.S.T.R, The Dumplings og Łąki Łan kan jeg anbefale!
BFT-HIWwMJH
3. Juwenalia i Gdansk og Gdynia

I Gdansk har Juwenalia begynt for noen dager siden, men det betyr ikke at det er slutt på feiring! Hvis dere har lyst til å spille fotball eller bowling, se på noen interessante filmer, delta i PubQuiz eller danse til en god musikk, bare sjekk program av Neptunalia i Gdansk og Delfinalia i Gdynia. Jeg deltar i Neptunalia hvert år, og det er fantatisk!

BGLvUZCKiza
 
Husk at Juwenalia feires på alle polske universiteter og akademier, så dere har mange muligheter til å feste sammen med polske studenter!

Noen bilder i innlegget er delt fra forskjellige Instagram-kontoer. Klikk på bilder for å se Instagram-profiler. 

Hei og velkommen! Jeg heter Ania og bor i Gdańsk, men jeg kommer fra Schlesien :) Jeg liker å besøke nye steder og prøve nye ting. Jeg vil vise dere kjente og ukjente steder i Polen. Men også gi masse gode reisetips til dere som vil besøke Polen! Jeg håper dere vil elske Polen :) Kontakt: [email protected]
Posts created 745

One thought on “Juwenalia – en sjanse til å feste

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top