5 ting du ikke visste om Kongeslottet i Warszawa

Gamlebyen i Warszawa besøkes ivrig av turister. I dag er det et vakkert sted med fargerike bygårder, men etter andre verdenskrig så dette stedet helt annerledes ut. I dag skal jeg vise deg 5 interessante fakta om det Kongeslottet i gamlebyen.

Bildet: Wikipedia

 

  1. Det var her grunnloven av 3. mai ble vedtatt i 1791. Den er den første grunnloven i Europa og den andre i verden.
Bildet: Wikipedia

 

Bildet: Wikipedia

 

  1. I 1807 og 1807 var Napoleon Bonaparte der.
Bildet: Wikipedia

 

  1. I 1944 ødela nazistene Kongeslottet i Warszawa. Bare slottskjellerne, bygningen til Det kongelige biblioteket, Arkady Kubicki og den nedre delen av Grodzka-tårnet gjensto. De ønsket å bygge folkehallen eller kongresshallen på dette stedet.
Bildet: Wikipedia

 

  1. Flere steder kan du se spor etter en eksplosjon, for eksempel det siste rommet foran biblioteket (på høyre side fra inngangen). Visste du at pengene til rekonstruksjoner hovedsakelig kommer fra samfunnsdonasjoner?
Bildet: Wikipedia
Bildet: Wikipedia

 

  1. Urnen med hjertet av Tadeusz Kościuszko ligger i slottkapellet. Tadeusz Kościuszko er en polsk og amerikansk nasjonalhelt som kjempet for uavhengigheten til Polen og USA.
Bildet: Wikipedia

Siden 1980 er gamlebyen i Warszawa med Kongeslottet på UNESCOs liste over kultur- og naturarvsteder. Du kan lese om andre steder HER.

Hei og velkommen! Jeg heter Ania og bor i Gdańsk, men jeg kommer fra Schlesien :) Jeg liker å besøke nye steder og prøve nye ting. Jeg vil vise dere kjente og ukjente steder i Polen. Men også gi masse gode reisetips til dere som vil besøke Polen! Jeg håper dere vil elske Polen :) Kontakt: [email protected]
Posts created 745

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top