Barbórka- gruvearbeiders dag

4 desember er en viktig fest for alle gruvearbeidere i Polen. I dag feirer vi dagen til gruvearbeideren kjent som Barbórka. Det er St. Barbara, som er skytshelgen for god død og hardt arbeid. Vi har for tiden rundt 21 kullgruver i Polen.

Bildet: Adobe Stock

 

Feiringen av Barbórka dateres tilbake til begynnelsen av 1800-tallet. Tradisjonelt begynner Barbórka med en morgenmesse i kirken. Så er det forskjellige parader med gruveorkestre.

 

Noen dager før Barbórka er det også et møte med gamle og unge gruvearbeidere – et ølkro (karczma piwna). Gruvearbeidere er delt inn i to “gamle” og “unge” lag og deltar i forskjellige konkurranser. Sammen synger de gruvesanger, forteller morsomme historier. Og selvfølgelig drikker de øl.

 

I følge den gamle polske tradisjonen vil grenene til et frukttre som skal settes i vannet den dagen blomstre til jul

 

 

Noen bilder i innlegget er delt fra forskjellige Instagram-kontoer. Klikk på bilder for å se Instagram-profiler. 

Hei og velkommen! Jeg heter Ania og bor i Gdańsk, men jeg kommer fra Schlesien :) Jeg liker å besøke nye steder og prøve nye ting. Jeg vil vise dere kjente og ukjente steder i Polen. Men også gi masse gode reisetips til dere som vil besøke Polen! Jeg håper dere vil elske Polen :) Kontakt: [email protected]
Posts created 745

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top