Den internasjonale kvinnedagen – 8. mars

I dag har vi internasjonale kvinnedagen. I Polen er det vanlig at kvinner får gaver eller blomster om denne dagen. Hvis du tenker “kvinnedagen i Polen”, tenker du om tights og nellik! Hvorfor? Fordi i PRL-tiden i Polen var menn vant til å gi kvinner en nellik, fordi det var enkelt å kjøpe den samt tights fordi de ville gi noe som kvinnen trenger. Nå får vi hovedsakelig påskeliljer, tulipaner eller roser. 

 

Jeg husker at da jeg var liten pleide faren min å kjøpe blomster en dag før. Blomstene stod i kjeller så mamma og meg kunne ikke gå der fra 7. mars :). Tidlig den 8. mars pleide han og broren min å gå til kjelleren og ta alle blomstene: fra pappa til meg, fra pappa til  mamma, fra broren min til meg og fra broren min til mamma. Mamma pleide å få roser og jeg pleide å få tulipaner. 🙂

 

Ha en fin dag videre, kvinna! 🙂

Hei og velkommen! Jeg heter Ania og bor i Gdańsk, men jeg kommer fra Schlesien :) Jeg liker å besøke nye steder og prøve nye ting. Jeg vil vise dere kjente og ukjente steder i Polen. Men også gi masse gode reisetips til dere som vil besøke Polen! Jeg håper dere vil elske Polen :) Kontakt: [email protected]
Posts created 745

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top