Julaften i Polen – Hvordan ser det ut?

Først og fremst vil jeg si at jeg kommer fra West Pomeranian og jeg skjønner at jeg skriver om tradisjoner som jeg er kjent med, ikke om alle tradisjonene i Polen. Du må huske at hvor mange hjem… så mange tradisjoner 🙂

Den 24. desember er Julaften i Polen 🙂 …og i hele verden. Denne dagen treffer familier, både dem som tror i Gud og dem som tror ikke. Familiene skal tilbringe tid sammen på julaften og to neste dager (25. og 26. desember).

 

Før Julemiddag


1. Det å vente for den første stjernen

Det å vente for den første stjernen er en tradisjon i Polen. Vi venter for stjernen fordi da kan vi begynne Julemiddag. Den første stjernen symboliserer stjernen som var på himmelen denne dagen da Jesus ble født. Stjernen pekte vei til Betlehem.

 

2. Det å lese en bibelfragment om Betlehem

Nå kan vi begynne Julaften, men før spiser vi mat, leser vi en bibelfragment om Jesus som ble født i Betlehem. Often er det gamlest av ungene som leser fragmenten. Eller en vert.

 

3. Det å dele av jul wafer

Først sier verten noen ønskene til alle og etterpå tar vi en wafer og ønker hverandre og deler vi wafer (en person spiser del av andres wafer). Alle må dele wafer med alle.

 

4. Den tomme tallerken

Husker dere den delen av bibelen da Jozef og Maria letter etter noe plass de kan sove i og ingen ville åpen en dør for dem? Derfor leverer vi den tomme tallerken på bordet. Det er for “ukjent gjest” som kan lette etter noe varme plass.

 

Julemiddag


Julemiddag er en dag da spiser vi ikke kjøtt og drikker vi ikke alkohol. Derfor alle rettene denne dagen er vegetarianske.

 

1. Suppe (Barszcz z uszkami eller Soppsuppe)

Først spiser vi Barszcz z uszkami eller Soppsuppe. Jeg har hørt også at i noen deler av Polen spiser man fiskesuppe i stedet for overnevnte. Barszcz er en suppe som er lagt av rødbeter, gulrot, purre og krydder. Veldig viktig i Barszcz er også eddik og merian. Uszka, som er i Barszcz, er en slags små dumplings med sopper. Soppesuppe er lagt uten kjøtt og often er lagt av tørket sopper som ble samlet selv om høsten.

 

2. Hovedrett (karp, pierogi z kapustą i grzybami, ryba po grecku, sałatka jarzynowa)

Etter suppe kan vi spise karp (en karpe), pierogi z kapustą i grzybami (dumplings med surkål og sopper), ryba po Grecku (fisk [often torsk] på gresk) og sałatka jarzynowa (grønnsakersalat). 

 

3. Dessert (makowiec)

Ferdig med fisker og pierogi? 🙂 Da kan dere spise makowiec og drikke kaffe eller te. Hva er makowiec? Det er en gjærdeig med valmuefrø fylling. Vi elsker den 🙂

 

Etter Julemiddag


1. Julegaver!

Etter middagen kan dere gå og lette etter julegaver som ligger under treet (sammen med katten din) :). Often er den en person som ta julegavene og gi dem til andre.

 

2. Midnattmassen

Klokka 24:00 begynner i Polen midnatmassen. Det er den første massen da synger folk julesanger. Etter denne massen kan dere drikke litt vin og gå i seng og sove, fordi det er to juledager mer 🙂

 


Jeg håper at dere tilbringer denne tiden med fred, glede og sammen med kjære dine.

Dette ønsker jeg dere 🙂 Ha en fin Jul!

Hei og velkommen! Jeg heter Ania og bor i Gdańsk, men jeg kommer fra Schlesien :) Jeg liker å besøke nye steder og prøve nye ting. Jeg vil vise dere kjente og ukjente steder i Polen. Men også gi masse gode reisetips til dere som vil besøke Polen! Jeg håper dere vil elske Polen :) Kontakt: [email protected]
Posts created 745

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top