Påskeskikker i Cieszyn Schlesien

Påsken i år blir annerledes enn alltid. De fleste gir opp å besøke familie og møte i en stor gruppe. Til tross for dette, vil jeg vise dere noen skikker fra min hjemby. Som dere vet andre land, andre skikker. Og hver region i landet har også sine egne skikker.

pixabay

Jeg kommer fra Cieszyn Schlesien og viser dere gjerne noen av våre seder. Cieszyn Schlesien ligger sør i Polen, nær grensen til Tsjekkia. Cieszyn er den største byen. Kjente skihoppere – Adam Małysz og Piotr Żyła kommer fra denne regionen.

 

Vaske ren i en elv

På skjærtorsdag kveld går folk til bekken eller elven for å vaske hender og fjes. Tradisjon forteller folk å bringe vann til syke. Den gamle overtroen sier at det skjer mirakler i naturen som forevife Jesus Kristus. Det ble også antatt at vann ble til blod som hadde mirakuløse egenskaper.

 

Prosesjon med Judosz

En prosesjon med Judosz finner sted hvert langfredag og påskeaften. Prosesjonen går gjennom gatene i byen med en tre meter halmdukke – Judosz. Beboere og barn følger en halmdukke. Prosesjonen begynner og slutter ved brannstasjonen, og på påskeaften blir en dukke brent der. I følge tradisjonen, sammen med Judosz dør ondskap som vil skade byen og dens innbyggere. Deltakerne drikker tatarczówka på langfredag. Tatarczówka er en beisk regional alkohol basert på kalmus. Prosesjonen er et tegn på fordømmelse av Judas ‘svik.

 

Velsignelse av mat

En påskekurv med mat tilberedes på påskeaften. I Schlesien kaller vi det Świynconka. Men hva er i påskekurven?
Dekorerte egg – et symbol på gjenfødelse og liv
Salt – et symbol på rensing
Kjøtt – et symbol på helse
Pepperrot – et symbol på styrke
Brød – symbolet på Jesus
Kurven har også en kake i form av lam- og murzin.

 

Murzin er en karakteristisk påskerett. Så vidt jeg vet lages det bare i Schlesien. I Cieszyn Schlesien kalles det murzin, i Opole – szołder, i Katowice – szczodre eller soder og i Racibórz – chleb z myszą (nor. brød med en mus). Det er pølser bakt i deig (lik pizzadeig). Det ser litt rart ut, men det er veldig velsmakende. Familien min lager fortsatt murzin til påske.

 

Påskegaver

I første påskedag får folk små gaver (f.eks. godteri) som innbringer kaninen. Barn ser vanligvis etter gaver i hagene.

pixabay

 

Hei og velkommen! Jeg heter Ania og bor i Gdańsk, men jeg kommer fra Schlesien :) Jeg liker å besøke nye steder og prøve nye ting. Jeg vil vise dere kjente og ukjente steder i Polen. Men også gi masse gode reisetips til dere som vil besøke Polen! Jeg håper dere vil elske Polen :) Kontakt: [email protected]
Posts created 745

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top