Polsk mat- oppskrift på piroger med blåbær

Piroger er en av de mest populære polske rettene. Ikke bare polakker liker det, men også utlendinger. Pierogi er en slags deig med fyll. Det er mange typer fyll. Du kan spise det med f. eks. kjøtt, kål og sopp men også med blåbær, jordbær. Jeg vil vise dere hvordan dere lager piroger med blåbær. Så velkommen til mitt kjøkken 🙂

Adobre Stock

Ingredienser

Deigen:

3 kopp hvetemel (min kopp har 2,5 dl)

2,5 dl varm vann

1 ss olje

litt salt

Fyllet:

300 g blåbær (frosne eller friske)

3 ss sukker (du kan gi mindre)

 

Oppskriften gir cirka 45 piroger. Det avhenge av hvor store piroger du lager.

 

Slik gjør du:

 

1. Putt melet i bollen.

 

 

2. Tilsett olje, vann og salt og bland ingrediensene med en skje.

 

 

3. Elt deigen godt.

 

 

4. Hvis du bruker frosne blåbær, bør du nå ta dem ut av fryseren. Del deigen opp i 2-3 like deler. Nå trenger du en kjevle og en kopp. Strø litt mel på bordet og kjevl til tynn, flat masse og trykk ut sirkler ved hjelp av en kopp.

 

 

5. Ha blåbærene i en bolle og tilsett sukker. Blande.

 

 

6. Legg fyllet i midten og brett deigen i en halvsirkel som er klemt på kanten. Du kan også bruke en gaffel.

 

 

7. Legg pirogene i kokende vann. Når pirogene flyter opp, vent ca 2 minutter.

 

 

8. Du kan tilsette litt sukker, smør og kanel. Du kan også tilsette yoghurt og friske bær.

 

View this post on Instagram

Co dom, to inne upodobania smakowe, ale jeśli jesteście tu z nami, to jedno jest pewne – wszyscy lubimy zjeść po domowemu! 😁 ⠀ Z czym lubicie jeść pierogi? Dajcie znać, może zainspirują nas Wasze smaki.💜😋 ⠀ #LubięPolskąKuchnię #PolkaGotuje #Pierogi ⠀ . . #polkagotuje #lubiępolskąkuchnię #pierogi #pierożki #pierogizserem #pierogizeszpinakiem #pierogizmięsem #pierogileniwe #pierogizmiesem #pierogizkapustąigrzybami #pierogizjagodami #nalesniki #nalesnikizserem #nalesnikinaslodko #kluskislaskie #kopytka #plackizcukinii #plackiziemniaczane #jedzeniemaznaczenie #jedzeniewobiektywie #domowejedzonko #polskakuchniajestnajlepsza #polskiejedzenie #dobrebopolskie #jakumamy #jakubabci #kuchniapolska

A post shared by Polka Gotuje (@polkagotuje) on

 

Tips:

  • Det er to alternativer for å lage deig til piroger: med og uten egg. Jeg lager alltid uten egg, men jeg vet at noen lager med egg.
  • Det er bra at deig til piroger alltid er den samme. Du kan lage piroger med blåbær eller piroger med kjøtt og bruke den samme deigen.
  • Her finner du en raskere måte til å lage dumplings.
Hei og velkommen! Jeg heter Ania og bor i Gdańsk, men jeg kommer fra Schlesien :) Jeg liker å besøke nye steder og prøve nye ting. Jeg vil vise dere kjente og ukjente steder i Polen. Men også gi masse gode reisetips til dere som vil besøke Polen! Jeg håper dere vil elske Polen :) Kontakt: [email protected]
Posts created 745

One thought on “Polsk mat- oppskrift på piroger med blåbær

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top