Torun – en reise tilbake i tid

185 km nord-vest for Warszawa ligger Toruń. Om denne fantastiske byen skal jeg skrive i dag 🙂 Toruń ble grunnlagt på 1230-tallet. Den ligger i Kujawsko-Pomorskie fylket og er plassert ved elven Wisła. Middelalderbyen er ofte kallt Kopernikus’ by fordi den erfødestedet til Nikolaus Kopernikus, den berømte polske astronomen. Gamlebyen i Toruń er er skrevet inn på UNESCOs liste over verdens kultur- og naturarv.

Enhver turist som vandrer langs Toruns gatene, under de høye, smale bygningenes fasader, er med på en reise tilbake i tid. Szeroka-veien er byens gågaten, det finner du mange klesbutikker, trestauranter og ikke minst severdigheter! Også der foregår studentliv.


Bildet: Dawid Galus (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/deed.en)

Toruńs gater er helt magiske. Jeg anbefaler Ciasna-gaten, der bygningene på begge sider av gaten er føyd sammen over hodet på deg av buer. Også Podmurna-gaten er verdt å se – den strekker seg langs bymuren som omgir hele gamlebyen. Philadelphia bulevard går langs Vistula-elven og det kan man besøle kafeene på båtene. Det er en helt fantastisk opplevelse å drikke øl på båten å se på den fantastiske utsikt overs Wisla-elven og middelalderbyen! I Toruń finnes det også en rekke gotiske kirker.

BZG-5CchOZz
BZTgC2yh79D

Jeg anbefaler å besøke pierogarnia Stary Toruń og smake på de beste pierogi i Toruń 🙂 Det neste obligatorisk punktet på Toruńs kart er Toruńskie pierniki-butikken! Torunskie pierniki er de kjente polske peperkaker! Ha en fin tur til Toruń! 🙂

BZ_tPgWBGYj

 

Marta

 

Hei og velkommen! Jeg heter Ania og bor i Gdańsk, men jeg kommer fra Schlesien :) Jeg liker å besøke nye steder og prøve nye ting. Jeg vil vise dere kjente og ukjente steder i Polen. Men også gi masse gode reisetips til dere som vil besøke Polen! Jeg håper dere vil elske Polen :) Kontakt: [email protected]
Posts created 745

2 thoughts on “Torun – en reise tilbake i tid

  1. Hei! Vi er ni damer som har lyst til å dra på korfestival i Torun 24-28. juni 2018. Har du noe tips om hvordan reise enkelt og billig fra flyplassen i Gdansk til Torun, og hvor vi kan finne rimelig og hyggelig hotell?

  2. Christina Wegener: Hei! Det er lettest å ta tog fra Gdansk til Torun – reise tar rundt 3 timer. Når det gjelder hoteller i Torun kan du finne mange muligheter på booking.com og liknende sider – jeg kjenner dessverre ikke hoteller i Torun så godt 🙁

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top