10 ting du ikke visste om Polen – fortsettelse følger…

I dag vil jeg dele med dere noen interessante fakta om Polen! La oss se hvor mye vet dere om dette landet 🙂


#1 OPPRINNELSE

Landets navn, Polska, kommer fra navnet på stammen Polanie, som bodde i dette området.
 

BGeVwBnoT0a


#2 DYRENAVN

Burek er det mest populære hundenavnet i Polen.


#3 EKTESKAP

Polske nygifte er de yngste i den europeiske union.
 




#4 NOBELPRISEN

17 Polakker har fått Nobelprisen.
 

BIr4m-pB1Ms


#5 UTDANNELSE

90% av Polakker har fullført minst videregående opplæring.
 

BK0hG5vgpzl


#6 VITENSKAP

Den berømte polske astronomen Mikołaj Kopernik (Nicolaus Copernicus) var den første personen som foreslo at Jorda ikke var sentrum av universet.
 

BJF0VKwDXBO


#7 ASTRONOMI

Den polske astronomen Jan Heweliusz har utarbaidet de første nøyaktige kartene over månen.
 

BLphqkCgCdX


#8 MAT

Polakker spiser pizza med ketchup… Ja, det gjør mange! Jeg har hørt at det er ganske utypisk… Men det smaker godt! 🙂

BAnINW5mnYx

#9 KRIGER
Polen ble invadert eller kjempet i opprør 43 ganger mellom 1600 og 1945.

BH17l5mh_Lt
bildet: Westerplatte, “Nigdy więcej wojny” betyr “Ikke mer krig”.
 
#10 GRUNNLOV
Den polske grunnloven var den første i Europa og den andre i verden.
 
BJSdNmWARvn

Noen bilder i innlegget er delt fra forskjellige Instagram-kontoer. Klikk på bilder for å se Instagram-profiler. 

 

Hei og velkommen! Jeg heter Ania og bor i Gdańsk, men jeg kommer fra Schlesien :) Jeg liker å besøke nye steder og prøve nye ting. Jeg vil vise dere kjente og ukjente steder i Polen. Men også gi masse gode reisetips til dere som vil besøke Polen! Jeg håper dere vil elske Polen :) Kontakt: [email protected]
Posts created 745

One thought on “10 ting du ikke visste om Polen – fortsettelse følger…

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top