Polske juletradisjoner

Jul i Polen ser litt annerledes ut enn i Norge, men det som er felles for oss er sikkert at… vi elsker denne tiden! Fantastisk mat, god atmosfære, familie, julegaver, fred og ro… alt dette gjør at jul er en helt unik tid. Er du nysgjerrig på hvordan vi feirer denne tiden i Polen? 🙂

traditional christmas eve wafers on plate with hay

Bildet: Fotolia

I Polen har vi veldig mange tradisjoner knyttet til jul – og særlig til julaften. Mange av dem kan være litt overraskende for personer fra andre land, men jeg synes at det er disse små tradisjonene som gjør juletiden så spennende. 

Mange venter med å spise kveldsmat på julaften for den første stjernen på himmelen. Denne tradisjonen er knyttet til den bibelske historien om de tre vise menn som fulgte Betlehemsstjernen. Derfor begynner de fleste å feire omtrent klokka 16:00-17:00 – i desember blir det mørkt i Polen ganske tidlig (men ikke så tidlig som i Norge!).

Det som kan være litt overraskende for nordmenn er at i Polen spises det ingen kjøtt på julaften. 24. desember er derfor et paradis for vegetarianer! 🙂 Det er også en tradisjon å ha 12 retter på julaften – og smake på alle av dem! 🙂 
Les mer om julemat i Polen her

Family meeting over Christmas table

Bildet: Fotolia

Men det er flere ting som kan overraske dem som aldri har vært på julaften i Polen.

Visste dere at polakker legger høy under duken på julaften? Grunnen til det er ganske åpenbar – Jesusbarnet ble lagt i en krybbe og i krybben var det… høy. I gamle dager var det også vanlig å legge høy i hjørnene av huset. Mange trodde på at det vil sikre en god avling i det kommende året.

Og vet dere hva opłatek er? I de fleste polske familier bryter man av hver sin lille del av opłatek og skjenker den til hverandre sammen med en velsignelse. Denne brødsbrytelsen og utvekslingen av velsignelser er uttrykk for tilgivelse mellom to mennesker og skal minne familiemedlemmene om Gud og om julens og familiens betydning. Jeg synes at det å dele oplatek er en veldig viktig og helt magisk tradisjon. 🙂 
 

Bbw3NAXgGPs
 

En annen polsk tradisjon er å dekke på til en ekstra person – en uventet gjest. Selv om uventede gjester besøker polske familier nesten aldri på julaften er vi alltid klare å dele mat med dem!
 

BcUe8cgFPYr
Mange polskie familier liker å synge julesanger og pleier å lese utdrag fra Bibbelen på julaften. Det er også populært å delta i Pasterka – en spesiell messe som begynner den 24. desember ved midnatt. 
 
Bc2KCh9FAhg

Det som er viktig for alle barn i Polen er selvfølgelig det som skjer etter middag – nemlig julegaver! Alle snille barn i Polen kan hvert år forvente et besøk av Św. Mikołaj (eller Gwiazdor – i noen deler av Polen) som alltid har mange fantastiske gaver! 🙂 Da jeg var liten måtte jeg resitere noen korte dikter foran foreldrene mine for å få disse gavene. I noen familier er det også vanlig å invitere en mann som har julenissens drakt på seg! 

 
wUWRtmnoJp
Bc9wMl7nkkn
 
Hvis jeg måtte velge tre ting som jeg forbinder med juletiden, hadde jeg valgt pepperkaker, mandariner og varm vin. 🙂
 
Bcp4HudHNsD
Bc2g1gQlrcA
Bc1Zg7NFuhO
 

Noen bilder i innlegget er delt fra forskjellige Instagram-kontoer. Klikk på bilder for å se Instagram-profiler. 

Hei og velkommen! Jeg heter Ania og bor i Gdańsk, men jeg kommer fra Schlesien :) Jeg liker å besøke nye steder og prøve nye ting. Jeg vil vise dere kjente og ukjente steder i Polen. Men også gi masse gode reisetips til dere som vil besøke Polen! Jeg håper dere vil elske Polen :) Kontakt: [email protected]
Posts created 745

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top