Polske desserter

Hvem liker ikke godteri? Jeg er ganske svak for sjokolade, kaker og forskjellige desserter. Av og til er det en god ide å gjøre livet søtt. Derfor har jeg lagt en liste over noen polske desserter. Ikke alle av dem kommer oprinnelig fra Polen, men er veldig populære her. Smacznego! 🙂

1. Kogel-mogel
Desserten er ganske populær i Norge også, og den er kjent som Eggedosis. Kogel-mogel er lagt av rå eggeplommer og sukker som er pisket sammen til en luftig krem. Desserten ble kjent i Polen i 1600-tallet og begynte å være veldig populær i mellomkrigstiden, fordi det ikke var lett å kjøpe søtsaker på den tiden. Oppskriften er sannsynligvis jødisk. 
 

BOormp4jkuG

2. Kasza Manna
Når jeg besøker hjembyen min, ber jeg ofte mormora mi å lage Kasza Manna med bringebærsaus. Det tar bare et par minutter å lage desserten, men den smaker utrolig godt! Kasza manna er en slags grøt som er laget av hvetekorn. Den inneholder mye stivelse og er veldig lettfordøyelig. 

3-z_MTKAau
 
BO_64nXgzuj


3. Kisiel owocowy

Denne desserten ligner rødgrød som er populær i Skandinavia. Kisiel er lagt av kokte eller rå frukt og er tyknet med stivelse. Den har semi-væske konsistens og er alltid litt sur.
 

BOAylfiByLn
 
BMgnbDrBnLc

4. Sękacz
Sękacz er en kake som kommer oprinnelig fra Litauen, men ble gaske populær i Polen, særlig i Kasjubien-region som ligger i den nordlige Polen og Podlasie voivodskap. Den får det karakteristiske utseendet av å legge lag med deig på et roterende spidd.

BO9tHjWgnum
 
BJ0DNKRDzZw


5. Kremówka

Kremówka, kjent også som Napoleonka, er en kake lagd av butterdeig og pisket krem eller pudding. Den ble kjent i Polen i begynnelsen av 1900-tallet.
 

5UuxIHza8F
 

6. Sernik
Sernik er en polsk ostekake, og er en av de mest populære desserter i landet. Det er mange typer sernik som varierer i konsistens og sødme. Det er vanlig å lage kaken med rosiner eller å toppe desserten med sjokolade. 

BOhXhhJDogt
 
BPuD1XFBfrL

7. Naleśniki
Mmm! Jeg elsker naleśniki – polske pannekaker. De lages av melk, vann, egg, mel og sukker, og de stekes i en stekepanne. De kan serveres med frukt syltetøy, rå frukt, ostemasse eller sjokolade – akkurat det du vil 🙂
 

BPu01pvhKfZ
 
BPuTXYrAkXa

8. Budyń
…eller pudding, er også blant de mest populære polske desserter. Den tilberedes med melk, sukker og eggeplommer og sjokolade, krisebær eller toffee. 
 

BPrm_iGFkxX
 
BPZzKzDgKZc

Har dere smakt på alle disse dessertene? 🙂

Noen bilder i innlegget er delt fra forskjellige Instagram-kontoer. Klikk på bilder for å se Instagram-profiler. 

Hei og velkommen! Jeg heter Ania og bor i Gdańsk, men jeg kommer fra Schlesien :) Jeg liker å besøke nye steder og prøve nye ting. Jeg vil vise dere kjente og ukjente steder i Polen. Men også gi masse gode reisetips til dere som vil besøke Polen! Jeg håper dere vil elske Polen :) Kontakt: [email protected]
Posts created 745

One thought on “Polske desserter

  1. Flott blogg med masse informasjon. Nydelige bilder og jeg forstår at jeg bare har skrapt overflaten når jeg sier jeg har vært I Polen, her er det så mye å se og oppleve.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top