Auschwitz – Polens tristeste sted

Veldig ofte skriver dere til meg og spør om Auschwitz. Venninnen min, Lise, har nylig besøkt stedet og hun ønsker å dele litt av det hun opplevde:

Da jeg var på en sightseeing tur i Krakow, bestemte jeg meg for å besøke Polens mest historiske sted – Auschwitz.
Auschwitz er en av de største konsentrasjonsleirene i verden og består av tre deler: Auschwitz I, Auschwitz II- Birkenau og Auschwitz III ? Monowitz. Auschwitz ble benyttet som konsentrasjonsleir fra 1940 – 1945. I løpet av disse årene ble 1,1 million fanger drept hvor broparten var jøder.
På denne turen fikk jeg besøke, Auschwitz I og Auschwitz II- Birkenau. Det er guidet turer, med muligheter for ulike språk – dessverre ikke norsk med mindre man arrangerer en privat tur med privat guide. På denne omvisingen fikk jeg se og høre alt fra hvordan menneskene ble lurt til å tro at leieren skulle hjelpe dem med å få et nytt liv, til hvordan de evakuerte leieren, 18 Januar 1945.

Turen starter på Auschwitz I. Jeg opplever denne delen som den sterkeste, mest visuelle og grusomme. Årsaken til dette er at man får se bilder av hvordan menneskene ble sortert, sendt til døden eller til arbeid. I ett av rommene ligger det 2 tonn, ja, 2 tonn med ekte menneske hår, som tilhørte fangene, du får se tusenvis av sko, barneklær, og kanskje det mest grusomme – bilder av fangene og barna som var en del av leieren. Bildene var det som gjorde mest inntrykk på meg, å faktisk se alle de menneskene som ble holdt der mot sin vilje og for de mest tragiske grunnene.
Omvisningen på Auschwitz I varer om lag 1 time og 30 minutter. Vi fikk en pause på 20 minutter til å hvile bena og samle oss før vi tok en shuttle buss til Auschwitz II – Birkenau.

Inngangen til Auschwitz I.​

Tusenvis av sko.

Bilder av fangene.

Auschwitz II – Birkenau ble bygd med sikte på massedrap og inneholdt derfor gasskamre og krematorier. På grunn av drapsanleggene fikk Auschwitz II – Birkenau en dobbel funksjon, tvunget arbeidsleir og utrydningsleir.
Under omvisningen av denne delen, fikk vi blant annet se en av vognene som ble brukt til å frakte fanger inn i leieren.
Vi sto på nøyaktig samme sted som fangene når de ankom leieren. Det var utrolig ubehagelig og tenke at for omlag 75 år siden så ble uskyldige, vanlige mennesker som meg og deg sendt til døden av en “lege”. Denne “legen” som kun så på mennesket foran seg et par sekunder og ved to lette bevegelser avgjorde han om vedkommende fikk leve eller ei.
En arm bevegelse til høyre eller venstre avgjorde skjebnen deres.
Omvisningen fortsatte til det som var igjen av gasskamrene. Gasskamrene ble forsøkt destruert etter Heinrich Himmler`s ordre i 1944. Tanken at man står rett vedsiden av stedet, hvor 1,1 millioner mennesker ble drept, den tar pusten fra deg.
Vi fulgte på inn til krematoriene, sovesalene og toalettene.

Innsiden av Auschwitz II – Birkenau.

Vognen som fraktet fangene.

Turen ble avsluttet med at guiden fortalte om hvordan Auschwitz II ble evakuert 18 Januar 1945.
Denne omvisningen varte om lag 1 time.

Jeg anbefaler på det sterkeste å besøke disse leirene.
“Those who do not remember the past are condemned to repeat it” – George Santayana.


Før seleksjonen, en rad for kvinner og barn, og en for menn.

Avgjørelsen – liv og død.
 

Lise Wold

Hei og velkommen! Jeg heter Ania og bor i Gdańsk, men jeg kommer fra Schlesien :) Jeg liker å besøke nye steder og prøve nye ting. Jeg vil vise dere kjente og ukjente steder i Polen. Men også gi masse gode reisetips til dere som vil besøke Polen! Jeg håper dere vil elske Polen :) Kontakt: [email protected]
Posts created 745

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top