Warszawa-oppstanden- 5 steder du bør besøke

1 august 1944, kl. 17.00, begynte Warszawa -opprøret. Det er en av de viktigste hendelsene i polsk historie under andre verdenskrig. Jeg har laget en liste over 5 steder verdt å se når du er i Warszawa.

Bildet: wikipedia

Først litt om Warszawa-oppstanden. Den polske hjemmearmeen (Armia Krajowa) organiserte et opprør mot de tyske troppene som okkuperte Warszawa. Det varte i 63 dager og drepte 16 000–18 000 opprørere og 150 000–180 000 sivile. Hvis du var i Warszawa i dag, klokken 17.00 så du mange mennesker og biler stoppe. Dette er minnet om denne hendelsen. Det meste av Warszawa ble ødelagt under andre verdenskrig. Warszawaoppstanden var det største opprøret i det okkuperte Europa under andre verdenskrig.

 

Warsaw Uprising Museum (Muzeum Powstania Warszawskiego)

Grzybowska 79

Museet ble åpnet 31. juli 2004. Der finner du informasjon om oppstanden og livet i Warszawa på den tiden. Jeg besøkte dette museet for noen år siden. Telefonene var de mest interessante for meg. Opprørerne svarte på noen spørsmål, og du kan lytte til opptakene.

Nettside

 

Pomnik Małego Powstańca

Podwale

Barn kjempet også under opprøret. Den yngste var 9 år. Den lille gutten har for stor hjelm og for store sko. Skulpturen er bare 1,5 meter.

Bildet: Wikipedia

 

Kopiec Powstania Warszawskiego

Akcja „Burza”-parken

Den er 120 meter lang og ble laget av ruinene i Warszawa i 1946-1950. På toppen er det et 15 meter høyt Fighting Poland-skilt.

Bildet: wikipedia

 

Warsaw Uprising Monument (Pomnik Powstania Warszawskiego)

Plac Krasińskich

Monument for heltene i Warszawa -opprøret. I 1994 unnskyldte Tysklands president, Roman Herzog, polakker for forbrytelsene under andre verdenskrig for første gang.

 

Monument to Victims of the Wola Massacre (Pomnik Ofiar Rzezi Woli)

Aleja Solidarności 98

Et monument som minnes de 50 000 innbyggerne i Wola-distriktet som ble drept 5.-7. August. De ble skutt og kroppene deres ble brent.

Bildet: wikipedia
Bildet: wikipedia

 

Hei og velkommen! Jeg heter Ania og bor i Gdańsk, men jeg kommer fra Schlesien :) Jeg liker å besøke nye steder og prøve nye ting. Jeg vil vise dere kjente og ukjente steder i Polen. Men også gi masse gode reisetips til dere som vil besøke Polen! Jeg håper dere vil elske Polen :) Kontakt: [email protected]
Posts created 745

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top