Sparkesykler i Polen- alt du bør vite

Jeg er en stor fan av sparkesykler. Det har blitt veldig populært i Polen. Alt du trenger er en telefon og et kredittkort. La oss sjekke hva du trenger å vite når du ønsker å bruke sparkesykle i Polen.

 

Lov

I lang tid var det ingen regler når man brukte en sparkesykkel. Nytt regelverk har vært i kraft siden 20. mai. Hva trenger du å vite?

 

Hvor kan du bruke sparkesykkelen?

  • På bilveier

Hvis bilene kan gå opp til 30 km/t

  • På sykkelveier

Hvis biler på veien kan kjøre mer enn 30 km/t

  • På fortau

Hvis biler kan kjøre raskere enn 30 km/t på veien og det ikke er noen sykkelsti.

Du må kjøre sparkesykkelen så fort som folk går.

Du må vike for fotgjengere

 

Hvem kan kjøre sparkesykkelen?

  • Folk som er 10-18 år, men må ha sykkelkort/førerkort AM/A1/B1/T
  • Voksne

 

Hvor skal du parkere sparkesykkelen?

  • Spesialparkeringer
  • På fortauet, hvis det ikke er parkering i nærheten.

I byene finner du mange steder der det er forbudt å parkere. Hvis du forlater scooteren der, betaler du en bot (ca. 200 PLN). I applikasjonen finner du parkeringsplasser, tilgjengelige sparkesykler og steder der parkering er forbudt.

 

Annen informasjon:

Hvis du har drukket alkohol, kan du ikke bruke sparkesykkelen.

Du må kjøre alene.

 

 

Sparkesykkelselskap

Du trenger bare å laste ned applikasjonen og legge til et kredittkort eller fylle på kontoen din. Når du finner sparkesykkelen du vil bruke, må du skanne QR-koden som er på sparkesykkelen.

 

Bolt

begynnelse: 0PLN

0,20/min

Appstore

Google Play

 

Tier

begynnelse: 2,3PLN

0,55PLN/min

Appstore

Google Play

 

Lime

begynnelse: 3 PLN

0,6 PLN/min

Appstore

Google Play

 

Quick

begynnelse: 0PLN

0,6PLN/min

Appstore

Google Play

 

Logo

begynnelse: 3PLN

0,5PLN/min

Appstore

Google Play

 

Blinkee.city

begynnelse: 2,5PLN

0,69PLN/min

Appstore

Google Play

 

Prisene kan endres. Noen ganger betaler du bare for kjøreminutter.

 

 

 

 

Bruker du sparkesykler?

Hei og velkommen! Jeg heter Ania og bor i Gdańsk, men jeg kommer fra Schlesien :) Jeg liker å besøke nye steder og prøve nye ting. Jeg vil vise dere kjente og ukjente steder i Polen. Men også gi masse gode reisetips til dere som vil besøke Polen! Jeg håper dere vil elske Polen :) Kontakt: [email protected]
Posts created 745

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top