3 tradisjonelle polske påskeretter

Hver høytid har sine egne tradisjoner som varierer etter land og region. Påske er også mange deilige retter, så i dag vil jeg gjerne vise deg noen typiske påske retter som vi liker å spise i Polen.

Bildet: Adobe Stock

 

Żurek

Dette er den typiske suppen vi spiser. Żurek er laget av rugmel med tilsetning av hvit pølse og egg. Suppen serveres ofte i brød i stedet for en suppetallerken. Dette er noe som må være i påsken.

Du finner oppskriften vår HER

 

 

 

 

Hvit pølse

Den finnes i żurek, men den kan også være en egen rett. Vi har flere alternativer for å spise dette. Den kan stekes med løk og hvitløk, kokt eller med øl. Den har eksistert i Polen siden 1600-tallet.

 

 

 

 

 

Babka wielkanocna

Og til slutt noe søtt :). Det er en gjærdeig med en karakteristisk form. Det er mange oppskrifter, så vi kan prøve babka med valmuefrø, tørket frukt og appelsin. Jeg synes at babka med sitron er den mest typiske. Det er ofte drysset med melis eller sukkerglasur. Det pleide å si at en godt laget kake betyr velstand for resten av året. Denne retten er laget i Polen siden 1700-tallet.

 

 

 

Hva spiser du i påsken?

Noen bilder i innlegget er delt fra forskjellige Instagram-kontoer. Klikk på bilder for å se Instagram-profiler. 

Hei og velkommen! Jeg heter Ania og bor i Gdańsk, men jeg kommer fra Schlesien :) Jeg liker å besøke nye steder og prøve nye ting. Jeg vil vise dere kjente og ukjente steder i Polen. Men også gi masse gode reisetips til dere som vil besøke Polen! Jeg håper dere vil elske Polen :) Kontakt: [email protected]
Posts created 745

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top