En øy på en øy :) – kom og besøk Wyspa Polnoc!

Det er noe plass i Gdansk som heter Wyspa Spichrzow (nor. Øya av kornlager). Den finner sted i nærheten av Gamle Byen og Motlawa elven (dvs. Ny Motlawa elven). Wyspa Spichrzow er en av de historiske plassene i Gdańsk – der ble de første kornlagrene etablert. Nå på tiden er den veldig berømt, hovedsakelig kjent for en god plass til å tilbringe tid med venner eller en kjærlighet og spise godt. Og hvis vi snakker om det å spise godt… 🙂 Jeg vet… i Gdansk er det mange restauranter og på Wyspa Spichrzow også. Derfor tror jeg at vi bør velge dem som 1. skiller seg ut og 2. bruker bare ferske og lokale produkter. Og jeg ble kjent med en restaurant for nylig, som oppfyller forventningene mine. Denne restauranten heter Wyspa Polnoc.

 

De gjør deres best for å være en restaurant som skiller seg ut. Først og fremst vil jeg si at de lager alt selv dvs. brød, smør og dessert. Er det ikke suppert? Bare se på denne filmen!

 

Jeg er imponert av det. Og du?

 

Og en annet ting som jeg tror er lik viktig… – når du ser på dem blir du sikker at de elsker det som de gjør. Og det er fantastisk. Du må ikke sitte i nærheten av mennesker som hater jobben sin. Det er virkelig koselig å spise noe som du vet ble forberedt med “hele deres hjerte” som vi sier i Polen :). Og i tillegg er Wyspa Polnoc en først plass hvor fant jeg en suppe lagt av røkt fisk! Du må skynde deg for å smake denne, fordi menyen er endret fire ganger i året.


 

 

Litt historie kan du også føle i drinker. Hvert av dem er inspirert av historie av Wyspa Spichrzow. Jeg har funnet at restauranten beskriver drinkene sine selv og forklare hva de betyr. Navnene på drinkene viser til gamle korlagre, som befant seg på Wyspa Spichrzow.  Her kan du se på noe eksempler. 

 

Soli Deo Gloria

Honey vodka | El Jimador Blanco | Homemade pumpkin jam |vanilla | lime

Inspired by : Cluster of three most recognizable granaries of the industrial Gdańsk knowns as „In God we trust’. Few years ago still in service as grain silo. Today, proudly, holds our restaurant Wyspa Północ.

 

The Turk

Rum | Galliano | egg white | pear

This is the first cocktail we want to present to you. Inspired by the granary called „The Turk”.

History: Known as the highest middle aged silo, used to be a storage of lumber, sugar and fabrics. Some people say, that first cargo of coffee was stored here.

Steffen

Jack Daniels | wermuth | Cointreau | Homemade cocoa likier

Story of „Steffen” granary: Napoleon himself used to visit wounded soldiers stationed here, in custody of field hospital places in here. In fact, this is one of the few buildings which wasn’t destroyed during the II World War. Until recently, you could have heard sea shanties here sung by the members of Zejman’s marine club.

Det er også en omgivelse som er verdt å skrive litt om. Som jeg har skrevet overst, Wyspa Polnoc finner sted ved Ny Motlawa elven. Og… jeg skal ikke beskrive det fordi det er veldig vanskelig… 🙂 Du må bare se det!

 

Adresse: Chmielna 3/9, 80-748 Gdansk

Mobil: +48 587 161 176

E-post: [email protected]

 

 

 

Hei og velkommen! Jeg heter Ania og bor i Gdańsk, men jeg kommer fra Schlesien :) Jeg liker å besøke nye steder og prøve nye ting. Jeg vil vise dere kjente og ukjente steder i Polen. Men også gi masse gode reisetips til dere som vil besøke Polen! Jeg håper dere vil elske Polen :) Kontakt: [email protected]
Posts created 745

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top