Jul i Polen- skikker og tradisjonell mat i Schlesien

Jul er en spesiell tid hvert år. Det er en tid til å kose seg med familien, gi gaver og god mat. Jul er også forskjellige skikker som varierer i hver region i Polen. Jeg vil gjerne vise deg noen skikker fra Schlesien. I ulike deler av Schlesien, skikker er også forskjellig, så jeg vil fokusere på den delen som jeg kommer – Cieszyn Schlesien – ved den tsjekkiske grensen.

Bildet: Adobe Stock

 

Hvem bringer gaver?

I Polen blir gaver gitt av julenissen (Mikołaj), Gwiazdor, engelen (Aniołek) og barnet (Dzieciątko). En engel gir gaver i Schlesien.

 

Ciasteczka cieszyńskie

Det er ingen jul uten Cieszyn-kaker. Dette er små kaker som vanligvis er basert på smør. Det finnes over 30 forskjellige typer av kakene. Disse kakene er laget i hele desember.

 

Fisk

I Polen spiser vi ikke kjøtt på julaften. Vi spiser fisk, tradisjonelt karpe, men andre typer fisk også.

 

Suppe

Rødbetesuppe (barszcz) med små piroger (uszka) eller fiskesuppe (zupa rybna) spises tradisjonelt i Schlesien. Soppsuppe (zupa grzybowa) er også populært i andre regioner av Polen.

Bildet: Pixabay
Bildet: Pixabay

 

Sałatka jarzynowa

Grønnsakssalat er et must på julebordet. Her finner du oppskriften.

 

Szulki

Dette er kanelkaker. Vi spiser szulki med honning.

 

Alene hjemme

Julefilmer er også en tradisjon! Hvert år i Polen er Alene hjemme på TV.

 

Spådom

Spåing var tradisjonelt i Cieszyn Schlesien. Det var epler og nøtter. Fire nøtter symboliserte de fire kvartalene av året. Det var avhengig av nøttemidlet hva kvartalet ville bli.

Bildet: Pixabay
Bildet: Pixabay

 

Fat

På bordet på julaften var det fat med korn, hvitløk og løk. Dette var for å sikre velstand gjennom hele året.

Bildet: Pixabay

 

Noen bilder i innlegget er delt fra forskjellige Instagram-kontoer. Klikk på bilder for å se Instagram-profiler. 

Hei og velkommen! Jeg heter Ania og bor i Gdańsk, men jeg kommer fra Schlesien :) Jeg liker å besøke nye steder og prøve nye ting. Jeg vil vise dere kjente og ukjente steder i Polen. Men også gi masse gode reisetips til dere som vil besøke Polen! Jeg håper dere vil elske Polen :) Kontakt: [email protected]
Posts created 745

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top