Polsk mat- oppskrift på sernik (ostekake)

Ostekake er en klassisk kake, som er gjerne spises i Polen. Hvis du besøker Polen, bør du prøve det. Det er mange typer ostekaker dere kan prøve. Men jeg lurer på hvilken ostekake dere spiste i Polen. Og hva er den klassiske polske ostekaken for deg? La meg vite. Og i dag har jeg forberedt en oppskrift på ostekake med dugg.

 

Men litt om ostekakes historie

Ostekake eksisterte i antikken. Og oppskriften på ostekake var i den første trykte kokebok (1545). Det er ikke kjent fra når polakker spiser ostekake, men det er mulig at den ble hentet av den polske kongen, Jan III Sobieski. Han førte den fra Wien. Visste du at den 30. juli feirer vi den internasjonale ostekakesdagen?

Bildet: Pixabay
Bildet: Pixabay

Ingredienser

Deig

250g mel

1 ts bakepulver

150g kald smør

½ kopp melis*

1 egg

2 eggeplommer

Ostefyll

1kg ostekakeost for eksempel

4 eggeplommer

1 kopp sukker*

16g vaniljesukker

2 vaniljepudding

2 kopper melk*

½ kopp olje*

Skum

6 eggehviter

1 kopp melis*

*min kopp har 2,5 dl

 

Slik gjør du:

Deig:

Sett stekeovnen på 180 °C. Elt mel, bakepulver, melis og hakkede smør. Tilsett egget og to eggeplommer og elt fremdeles. Deigen må være glatt. Trykk blandingen ut i en smurt form eller ta bakepapir (min form har 35x25cm). Prikke deigen med en gaffel og stek bunnen midt i ovnen i 10 minutter.

 

Ostefyll:

Sett ostekakeost, eggeplommer, sukker og vaniljesukker i en bolle og bland. Bland melk med puddinger og legge til ostekakeost. Til slutt tilsett olje og bland. Ostemassen vil være veldig tyntflytende. Hell ostemassen på deigen og stek i 45 minutter (180 °C).

 

Skum:

Begynn å lage skum 10 minutter før slutten av stekingen. Pisk eggehvitene med sukker. Skummet skal være stivt og tett. Gi det til en varm ostekake og glatt det. Stek ostekaken i 15 minutter på 150°C. Ta ostekaken ut av ovnen med en gang. Etter en time skal du se dugg.

Hei og velkommen! Jeg heter Ania og bor i Gdańsk, men jeg kommer fra Schlesien :) Jeg liker å besøke nye steder og prøve nye ting. Jeg vil vise dere kjente og ukjente steder i Polen. Men også gi masse gode reisetips til dere som vil besøke Polen! Jeg håper dere vil elske Polen :) Kontakt: [email protected]
Posts created 745

One thought on “Polsk mat- oppskrift på sernik (ostekake)

  1. Den så kjempegod ut! Jeg skal definitivt prøve en ostekake neste gang jeg er i Polen. Men med dette viruset kan det jo være en stund til det…

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top