Husk om besteforeldrene dine – bestemors dag og bestefars dag i Polen

I dag er en spesiell dag i Polen. Vi feirer bestemors- og bestefarsdag. Jeg vet at det ikke er noen slik ferie i Norge, men jeg vil gjerne vise deg hvordan det ser ut.

Bildet: Adobe Stock

 

21 januar feirer vi bestemorsdag i Polen. Denne ferien begynte å fungere i 1964. Bestefars dag, som vi feirer neste dag, begynte å eksistere på 1980-tallet. Ferien kommer sannsynligvis fra USA.

 

Men hvordan feirer vi disse ferien?

Barnebarna ønsker besteforeldrene sine. Yngre barn arrangerer ofte forskjellige forestillinger og møter i barnehager og besteforeldre er invitert dit. På denne dagen får besteforeldre små gaver. Yngre barn forbereder noe de selv gjorde, for eksempel laurka (kort). Eldre barnebarn gir vanligvis sjokolade, alkohol, skjerf, kopper, honning, kaffe eller blomster.

 

Bildet: Pixabay

 

Men i disse dager er det viktigste å huske besteforeldrene dine. Ikke alle har muligheten til å besøke besteforeldrene sine (spesielt i dag). Så husk å ringe dem og ønsker dem alt godt.

 

Hva ga du til besteforeldrene dine?

Hei og velkommen! Jeg heter Ania og bor i Gdańsk, men jeg kommer fra Schlesien :) Jeg liker å besøke nye steder og prøve nye ting. Jeg vil vise dere kjente og ukjente steder i Polen. Men også gi masse gode reisetips til dere som vil besøke Polen! Jeg håper dere vil elske Polen :) Kontakt: [email protected]
Posts created 745

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top