Polske regionale produkter – 3 produkter du bør smake

Å reise handler ikke bare om å besøke nye steder, men også om å prøve nye ting. Jeg synes dette er en flott tid å smake på nye produkter, spesielt regionale. Vi har 36 regionale produkter som er registrert i Europakommisjonen. Jeg viser deg tre av de du bør smake.

Bildet: Pixabay

 

Obwarzanek krakowski – Krakow

Det er en bakervarer i form av en stor ring med tillegg av valmue, sesam eller salt på toppen. Den første informasjonen om obwarzanek kommer fra middelalderen. I Krakow finner du ca. 170 små, blå salgsbod der du kan kjøpe den. For meg er dette et must å spise når jeg er i Krakow.

 

St. Martins croissant  – Poznan

Dette er en tradisjonell croissant med hvite valmuefrø, som er en typisk Poznań -rett. I Poznań finner du også Croissant -museet. Der vil du lære om dialekten fra Poznań, ulike sagn knyttet til croissanter og historien til Poznań. Den ligger på det gamle markedet. 11. november er St. Martins dagen, og på denne dagen finner du det over hele Polen.

 

Oscypek – Zakopane

Dette er en hard, røkt ost laget av saumelk. Dette er et typisk produkt for de polske fjellene, særlig for Podhale. Men du trenger ikke å reise til fjells for å smake på det, ettersom du finner det mange andre steder (f.eks. på julemarkeder). Dette er kjempefint med tyttebær.

Hvilke polske regionale produkter smakte du?

Hei og velkommen! Jeg heter Ania og bor i Gdańsk, men jeg kommer fra Schlesien :) Jeg liker å besøke nye steder og prøve nye ting. Jeg vil vise dere kjente og ukjente steder i Polen. Men også gi masse gode reisetips til dere som vil besøke Polen! Jeg håper dere vil elske Polen :) Kontakt: [email protected]
Posts created 745

One thought on “Polske regionale produkter – 3 produkter du bør smake

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top