Tre utypiske museer i Polen – Warszawa, Krakow, Rzeszow

Vodka, glassmalerier og eventyr er ordene som beskriver dagens artikkel. Jeg fant for dere tre interessante og uvanlige museer verdt å se i Polen.

Bildet: Wikipedia

 

Eventyrmuseet fra Folkerepublikken Polen i Rzeszow (Muzeum Dobranocek PRL-u w Rzeszowie)

Vi begynner med eventyrmuseet i Rzeszów. Men først trenger jeg å forklare navnet på dette museet litt. Dobranocka eller Wieczorynka er et kort program for barn på TV (også på radio), som er på kvelden før barna legger seg. Det var veldig populært i østblokklandene fordi det snarere var det eneste programmet for barn. Den fungerte på offentlig polsk tv-kanal fra 1950-tallet til 2013. I museet vil du se eventyrhelter som de fleste polakker kjenner. Det er både polske eventyr som «Miś Uszatek», «Bolek og Lolek» eller «Reksio», men også utenlandske som «Muldvarpen», «I Mummidalen», «Nu, pogodi!». Jeg tror dette museet er et flott sted både for barn og voksne. Kanskje det er en god idé å sammenligne norske og polske eventyr på den tiden?

Adresse:

Eventyrmuseet fra Folkerepublikken Polen

Mickiewicza 13
35-064 Rzeszów

 

Glassmalerimuseet i Krakow (Muzeum Witrażu w Krakowie)

Det kan sies at Krakow er en by av glassmalerier. Glassmalerimuseet er det eneste stedet i verden hvor det er et museum og det fortsatt lages glassmalerier. Du vil se glassmalerier laget der i mange kirker (f.eks. i Mariakirken i Krakow og Mariakirken i Gdańsk), også i Wawel-slottet eller Nasjonalmuseet i Krakow, så vel som mange andre steder. I løpet av omvisningen vil du også se de nye glassmaleriene som blir laget. Å besøke dette museet er guidet på engelsk. Det er ikke et veldig populært sted, og mange kjenner det ikke, men jeg tror det kan være interessant.

Adresse:

Stained Glass Workshop and Museum

aleja Zygmunta Krasińskiego 23

31-111 Kraków

 

Det polske vodkamuseet i Warszawa (Muzeum Polskiej Wódki w Warszawie)

Nå bare for voksne (du må være minst 18 for å besøke dette stedet). Polsk vodkamuseum i Warszawa. Det er det eneste slike stedet i verden, og polsk vodka er et viktig element i polsk kultur, men det er også en “polsk typisk”. I det polske vodkamuseet er det interaktive utstillinger og presentasjoner om historien til å lage vodka, men du vil også lære mange interessante fakta om vodka der. Men sightseeing er ikke nok. Der kan du også smake på ulike polske vodkaer. Det er mange typer sightseeing og workshops her også. Jeg anbefaler å bestille ditt besøk på nettsiden, fordi det er informasjon om når omvisningene og workshops er på engelsk.

Adresse:

Polish Vodka Museum

Centrum Praskie Koneser

Plac Konesera 1

03-736 Warszawa

 

Jeg lurer på om du visste eller var på disse stedene?

Hei og velkommen! Jeg heter Ania og bor i Gdańsk, men jeg kommer fra Schlesien :) Jeg liker å besøke nye steder og prøve nye ting. Jeg vil vise dere kjente og ukjente steder i Polen. Men også gi masse gode reisetips til dere som vil besøke Polen! Jeg håper dere vil elske Polen :) Kontakt: [email protected]
Posts created 745

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top