Zalipie – malt landsby i Polen

Fargerike husdekorasjoner er en lokal tradisjon og et kjennetegn på Zalipie, en liten landsby i Lillepolen. Mange turister kommer dit, både fra Polen og fra utlandet. Det sies at Zalipie er den mest fargerike landsbyen i Polen. La oss sjekke dette stedet.

Bildet: Pixabay

Hvorfor ble hus dekorert?
En gang i tiden var det ingen skorsteiner i fattige hytter og veggene var sotet  fra en husholdningsovn. Først malte kvinnene fra Zalipie de skitne veggene med hvite flekker. Senere ble andre farger brukt og blomstermønstre malt. Denne tradisjonen ble først skrevet på begynnelsen av 1900-tallet, og dens popularitet begynte etter andre verdenskrig.

 

Det er rundt 40 dekorerte hus i Zalipie. Det er best å begynne med Dom Malarek. Der får du også mer informasjon og kart, for husene ligger ikke ved siden av hverandre. I tillegg til hus kan du også se malte gjerder, brønner og hytter. Jeg anbefaler også å besøke kirken med mange malerier. Det er verdt å vite at dette ikke er et friluftsmuseum og det bor folk i mange av disse husene.

 

 

 

 

Hvordan komme seg til Zalipie?
Den letteste måten å reise på er med bil. Dessverre går det ikke tog til dette stedet. Det tar ca 1,5 time fra Krakow.

 

 

 

Har du vært på Zalipie?

Noen bilder i innlegget er delt fra forskjellige Instagram-kontoer. Klikk på bilder for å se Instagram-profiler. 

Hei og velkommen! Jeg heter Ania og bor i Gdańsk, men jeg kommer fra Schlesien :) Jeg liker å besøke nye steder og prøve nye ting. Jeg vil vise dere kjente og ukjente steder i Polen. Men også gi masse gode reisetips til dere som vil besøke Polen! Jeg håper dere vil elske Polen :) Kontakt: [email protected]
Posts created 745

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top