Poznan – byen av opplevelser!

Hvordan reise dit?

Poznan ligger inne i landet (omtrent midt mellom Warszawa og Berlin) og er plassert ved elven Warta. Før var Warszawa, Krakow og Gdansk de mest populære turistdestinasjonene i Polen men nå ble Poznan mer tilgjengelig til nordmenn! Direkte flyruter og utrolig billige billetter gjør at det ble så enkelt å reise dit!

Ryanair har en direkte flyrute fra Rygge til Poznan, mens med med Wizzair kan du reise fra Torp. Også Norwegian har direkte rute fra Oslo-Gardemoen til Poznan (Les mer om reise her).

Flyplassen i Poznan ligger bare 15-20 minutter utenfor byens sentrum. Fra flyplasset kan du ta flybussen eller taxi til byens sentrum. Husk at det ikke er dyrt å kjøre taxi i Polen – du vil betale omtrent 100 kroner (50 zloty).  Hvis du reiser på budget velg flybussen som koster kun 6 kroner 🙂

Main square of the old town of Poznan, Poland on a summer day evening.
Bildet: Fotolia

Litt om Poznan

Poznan er en av Polens eldste og største byer. Den er et viktig senter for handel og industri, men først og fremst er byen et rikt kultur- og utdanningssenter. Poznan er en livlig studentby (det er faktisk mange norske medisinstudenter der). Byen var også en av de fire byene for Euro 2012 i fotball.

Byens hjerte er Rynek (torget) som ligger i gamlebyen. Der finnes det Rådhuset med de velkjente geitene 🙂 Jeg skal sikker skrive et innlegg om severdigheter i Poznan! Disse bildene tok jeg på torget i Poznan i februar 2012 da jeg besøkte Izabela som du ser på bildet (Hilsen Iza!:))

Spis pyry i Poznan!

Rundt det gamle rådhuset finnes det en rekke puber og restauranter med gode priser og fantastisk polsk øl! Husk å smake på pyry (slik kalles poteter i Poznan-dialekt) i Poznan! Min favoritt plass er Pyra Bar som tilbyr mange flotte og billige potetretter.  Pyra Bar er plassert på ikke langt fra rådhuset, på Strzelecka 13 gate.

 Shopping!

Når det gjelder shopping kan du ikke komme unna Stary Browar (Det gamle bryggeriet) som er Poznans senter for handel og kultur. Byggningen er et arkitektonisk mesterverk! På Stary Browar finner du alt fra de kjente varemerkene til til eksklusive designforretninger.


wikimedia.org https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/deed.en​

Mer om shopping i Poznań kan du lese HER.

Ååh… jeg angrer at jeg ikke kan besøke Poznan oftere – det er faktisk lettere (og kanskje billigere!) å reise til Poznan fra Norge enn å reise dit med toget fra Gdansk 😉 Dette innlegget var bare en introduksjon til det som Poznan har å tilby! Jeg absolutt anbefaler å besøke denne fantastiske byen!

 

 

Marta

 

Hei og velkommen! Jeg heter Ania og bor i Gdańsk, men jeg kommer fra Schlesien :) Jeg liker å besøke nye steder og prøve nye ting. Jeg vil vise dere kjente og ukjente steder i Polen. Men også gi masse gode reisetips til dere som vil besøke Polen! Jeg håper dere vil elske Polen :) Kontakt: [email protected]
Posts created 745

5 thoughts on “Poznan – byen av opplevelser!

  1. Heiaaa! Drit pen blogg. Liker spesielt at jeg føler du tar leserne seriøst og bloger skikkelig!!! Veldig mange bloggere poster så mye tull! Det synes jeg er irriterende, men jeg skriver aldri teite ting fordi jeg selv fikk det her. Jeg brukte å blogge før, men ikke mer. Jeg fikk så mange slemme kommentarer at jeg ga opp. Jeg håper du aldri får det og aldri gir opp! For da vinner de frekke på en måte. Men du! Har noe annet til deg: en konk som er sykt bra. Du kan vinne et års forbruk med energi drikke! Det er helt perfekt for meg fordi jeg er helt addicted! Haha. Så håper egentlig jeg vinner, men kanskje du har mer flaks?! Prøv da vel 😛

  2. Hei! Tusen takk for introduksjon av Poznan! Jeg skal selv studere medisin i polen og Poznan er en av de byene som tilbyr 4 årig medisin studie, men ville du valgt Poznan fremfor Warszawa ?? vanskelig valg…!
    Hilsen Øyvind 🙂

  3. Øyvind Stene: Flott at du skal studere i Polen! 😉 Ja, det er veldig vanskelig å velge. Warszawa er større og har større tilbud når det gjelder uteliv og kultur, men Poznan har også fantastisk atmosfære, og er mer sånn “studentby”. Hilsen Asia

  4. Kom tilfeldig innom denne siden! hehe så morsomt, ble sjokket da jeg så en som heter det samme som meg som har skrevet til deg, men det var visst meg selv for laaang tid siden 😉 Takk for tilbakemelding, unnskyld for at jeg ikke så den før nå 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top