Mazury – besøk Polens Finland!

Det masuriske innsjøplatå (Pozjezierze Mazurskie eller bare Mazury på polsk) ligger ikke langt fra Gdańsk. Turen jeg anbefaler i dag begynner i Elbląg som ligger 60 kilometer fra Gdańsk. Det er bare å ta toget til Elbląg (Les mer om togreiser i Polen) for å utforske en av de vakreste naturområder i Polen – Mazury!

BZfrigQDCQY

Det masuriske innsjøplatå

Mazury er av de vakreste plassene på jorda, og er en av de 28 finallistene i Naturens sju underverk konkurranse som ble basert på en global avstemning på nettet. Finalistene i denne konkurranse ble valgt på bakgrunn av over 100 millioner avgitte stemmer, så det var faktisk flere.

Ingen nordiske kandidater endte blant finalistene, selv om det var Geirangefjorden som representerte Norge 😉 Det viser faktisk at Mazury er verdt å besøke! I dag anbefaler jeg å ta turen dit 🙂

BaV18wZh8nN

Ostróda-Elbląg kanalen

Ostróda-Elbląg kanalen (eller Elbląg-Ostróda kanalen) forbinder innsjøer og elver i Mazury distrikt via sluser og ramper. Kanalen ble bygget i det 19. århundre. Det som er helt uvanlig ved kanalen er at noen ganger må man ferdes over land! I tillegg til de normale slusene, fraktes båtene også over landområder på spesielle jernbaneskinner. Grunnen til dette er store avstander mellom noen deler av kanalen. Det som er også uvanlig ved kanalen er høydeforskjellen som er 99,5m på 9,6km! Hele kanalsystemet er basert på vannkraft, og er et fenomen i Europa fra et teknisk perspektiv.

Å seile langs kanalen er en helt fantastisk opplevelse og en perfekt anledning til å oppleve polsk natur! Du kan bestille billetter for et cruise langs kanalen på nettsiden.

BYLWVrZB22S

Besøk Iława

Hvis du allerede er i Ostróda, så anbefaler jeg å besøke hjembyen min – Iława. Den ligger 30 kilometer fra Ostróda, og det tar bare 25 minutter med tog å reise dit. Iława ligger ved Jeziorak innsjø som er den lengste innsjøen i Polen – den er 27 kilometer lang. Iława er den perfekte destinasjon hvil du vil slappe av fra storbyens mas og kjas. I byens nærmeste omgivelser finnes det fantastiske skoger, flere innsjøer og unike naturområder. Også selve byen med sine sjarmerende gågater langs Jeziorak innsjø er også verdt å oppleve. I Iława kan du overnatte for eksempel på Stary Tartak hotellet som ligger ved innsjøen og har SPA (klikk HER for å sjekke hotell nettsiden).

 

BaWSGDXnTD6

Det jeg har skrevet om Mazury er bare en liten del at det som du kan oppleve i dette distriktet! Jeg håper at du vil velge Mazury som din neste reisedestinasjon i Polen! 🙂

 

Marta

Noen bilder i innlegget er delt fra forskjellige Instagram-kontoer. Klikk på bilder for å se Instagram-profiler. 

Hei og velkommen! Jeg heter Ania og bor i Gdańsk, men jeg kommer fra Schlesien :) Jeg liker å besøke nye steder og prøve nye ting. Jeg vil vise dere kjente og ukjente steder i Polen. Men også gi masse gode reisetips til dere som vil besøke Polen! Jeg håper dere vil elske Polen :) Kontakt: [email protected]
Posts created 745

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top