En tur til Poznan

Vi har allerede skrevet litt om severdigheter og shoppingmuligheter i Poznan, men denne har så mye å tilby, at jeg bestemte meg å skrive om den en gang til (og sannsynligvis er det ikke det siste innlegget om Poznan ;)). Min forslag av en 5-dagers tur der du kan se og oppleve de peneste steder i Poznan og området.

 

Main square of the old town of Poznan, Poland on a summer day evening.
Bildet: Fotolia

Turen starter på fredag, klokka 7:25, fra flyplassen Rygge. Derfra kan du fly med Ryanair-flyselskapet som tilbyr kjempebillige billetter: det er mulig å reise fra Rygge til Poznan og tilbake for kun 100-150 kroner!

Flyplassen i Poznan ligger ca. 20 minutter fra sentrum, og du kan enten ta en drosje (som koster bare ca. 100 kroner) eller en buss (for 6 kroner!).

Den første dagen kan du besøke gamlebyen med Rynek og det kjente Rådhuset med de to geitene. Hvis du besøker Poznan mellom 15 og 30 juni, så kan du delta i Jarmark Swietojanski (Sankt Hans Markedet). Det er en flott mulighet til å handle litt eller spise tradisjonelt mat. I Poznan må du nødvendig spise “rogale marcinskie” som er et typisk lokalt bakverk.

BauTVqEDzRu

For lørdag kan du planlegge en tur til de mest kjente, historiske steder i Wielkopolska-regionen: arkeologisk museum i Biskupin, en katedral i Gniezno og et slott i Kornik. Du kan reservere en organisert tur i en av turistbyråer i Poznan.

Poznan er kjent som en grønn by – nesten ingen annen storby i Polen har så mange parker. Søndag er en perfekt dag for å oppdage de peneste grønne områder i Poznan – nemlig rundt innsjøen Malta. Du kan gå en tur rundt innsjøen (den tar ca. 1,5 time) og gjøre piknik i parken. Her finnes det også mange aktiviteter for familier med barn: seilparken eller dyrehage. Jeg anbefaler også en skipsfart på innsjøen.

 

 

Mandag kan være en shopping-dag. Det er best hvis du velger kjøpesenteret Stary Browar (vi har allerede beskrevet det her). Der kan du kjøpe billige og flotte klær, kosmetikker eller minner fra Polen.

BXLEUGeAIop

Siste dagen anbefaler jeg å besøke Lech-bryggeriet. Der får du se hvordan ølproduksjon ser ut. Du får selvfølgelig også smake på polsk øl. 🙂

Desverre du har ikke så mye tid for det, fordi klokka 15:05 har du flyet til Norge. 😉

 

Les mer om poznan her.

 

Asia

 

Noen bilder i innlegget er delt fra forskjellige Instagram-kontoer. Klikk på bilder for å se Instagram-profiler. 

// // // //

Hei og velkommen! Jeg heter Ania og bor i Gdańsk, men jeg kommer fra Schlesien :) Jeg liker å besøke nye steder og prøve nye ting. Jeg vil vise dere kjente og ukjente steder i Polen. Men også gi masse gode reisetips til dere som vil besøke Polen! Jeg håper dere vil elske Polen :) Kontakt: [email protected]
Posts created 745

6 thoughts on “En tur til Poznan

  1. Så mange flotte bilder! 22. juni tar jeg med meg en vennine til Poznan, hun har aldri vært der før 🙂

  2. For en fin reiseskildring! Jeg liker at jeg som leser opplever at det er jeg selv som er på tur. Planlegger en tur til Poznan på sensommeren, innlegget ditt traff midt i blinken!
    – Ingrid

  3. Halve familien min er polsk og noen av dem bor i Poznan! Ser på Polen som mitt andre hjemland og merker at jeg får ”hjemlengsel” av å se bilder derfra. Har dessverre ikke hatt mulighet til å besøke Polen de to siste årene, men gleder meg veldig til å reise nå i August! Jeg digger bloggen deres!

  4. hei. hvilken hotell anbefaler du? vi har tenkt oss en mini feire til poznan. som ikke er langt unna flyplassen eller kjøpesenter

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top